Audi Q7 3.0 TDI quattro

Dennis van 't Kruis - 28 mei 2006

Het exterieur

Bij SUV’s gaat het vooral om uitstraling, en die is bij de Q7 met bakken aanwezig. Het gaat te ver om deze Audi decadent te noemen, maar je moet niet bescheiden of verlegen zijn als je in een dergelijke auto gaat rijden. Je hebt namelijk flink wat bekijks. De oorzaak daarvan kan liggen in de nieuwigheid van het model, maar eerder komt het door zijn opvallende en niet te missen lijnen. Tijdens de rijtest met de Porsche Cayenne , die vanuit dezelfde dealer is gedaan, melde ik een vreemdsoortig gedrag van het overig verkeer richting de Duitse imagobooster. Daarom heb ik tijdens deze test extra opgelet of er iets vergelijkbaars richting deze auto gebeurde. En heel vreemd: ondanks dat de route en testdag gelijk was (op zaterdag door Alkmaar) gekoppeld aan het feit dat de Cayenne vergeleken met de Q7 bijna een bescheiden verschijning is heb ik het eerder geconstateerde gedrag niet kunnen waarnemen. Ik kreeg gewoon overal de voorrang die de wetgever had geregeld en ook op de plaatsen waar ik dat niet had werd er wel een gaatje opgelaten zodat ik ertussen kon. De testauto is rijkelijk voorzien van opties en ten gevolge daarvan is de basisprijs van deze uitvoering opgeschroefd van € 70.100,- naar een bescheiden € 103.272,-.

233 pk
500 Nm
210 km/h
9,1 s
onb (10.5) l/100km
282 g/km
G
22%
€ 70.100
€ 103.272
€ 1.893 / maand
€ 664 - € 718 / kwartaal
  • Infiniti FX50 S 5.0 V8 VVEL

  • BMW X5 3.0d High Executive

  • Cadillac SRX 4.6 V8 Sport Luxury

  • Volkswagen Touareg 4.2 V8

  • BMW X6 xDrive35d High Executive

  • Volvo XC90 2.5T Summum

  • Lexus RX 400h Executive

  • 2016 - Audi Q7 3.0 TDI e-tron quattro Premium Edition

  • 2015 - Audi Q7 3.0 TDI Pro Line S

  • 2009 - Audi Q7 3.0 TDI Clean Diesel Pro Line +

  • 2007 - Audi Q7 4.2 TDI quattro Pro Line+ S-Line