Smaakmaker
In de glooiende omgeving rondom Monaco maken we voor het eerst kennis met het nieuwste smaakje van de 2.0 TDI dieselmotor. Die was er al even met 150 pk en hoewel we daar niet mee hebben gereden, lijkt dat op papier al een heel interessante uitvoering. Diezelfde motor is er nu ook met meer vermogen. En dat is met recht een smaakmaker, zo blijkt al snel. Gewapend met 184 pk en 380 Nm, quattro-vierwielaandrijving en een voorbeeldig schakelende S tronic is de A3 Sportback duidelijk in z'n element. Grip- en vermogensreserves zijn simpelweg zó groot dat je zelfs bergop serieuze stappen kunt maken. Het laat zich raden dat je met deze combinatie in het vlakke Nederland helemáál op rozen zit.
Toch zijn er ook zure appels waar je even doorheen moet bijten. Zo laat de motor zich de eerste minuten vrij nadrukkelijk horen. Eenmaal op temperatuur verdwijnt het dieselgeluid als sneeuw voor de zon en valt juist op hoe stil de motor is. Niet motorgebonden, maar evengoed een afweging waard zijn het sportonderstel (standaard op de Ambition en de S line) en de 18 inch wielen onder 'onze' topdiesel. Ze dragen weliswaar bij aan de strakke wegligging en het rijplezier, maar snoepen ook een groot deel van het rijcomfort uit de pot. Ze laten je feilloos voelen dat de Zuid-Franse bergwegen niet overal even goed geasfalteerd zijn. Het is maar net waar je van houdt en omdat die grens voor iedereen verschillend is, zal ieder voor zich moeten bepalen in hoeverre dat hinderlijk is. Blijft overeind dat het zeker een punt is om rekening mee te houden.
Feit is dat de Sportback met het gewone onderstel en op kleinere, 16 inch wielen een stuk comfortabeler aanvoelt. De A3 ligt weliswaar minder stabiel op de weg dan met het sportonderstel, maar niet in die mate dat je gelijk op één oor door de bocht gaat. Dat ondervonden we met de (voor Nederland zeer belangrijke) 1.6 TDI. In de praktijk merk je daar sowieso niet zoveel van, want de 1.6 dieselmotor nodigt niet uit tot een vlotte rijstijl. Da's geen schande, want verder is de motor vlot en soepel genoeg om fatsoenlijk met het verkeer mee te komen. Je mist weliswaar de reserves van de tweeliter, maar dat compenseert de 1.6 TDI met een goede geluidsisolatie en een laag brandstofverbruik (en daaruit voortvloeiend - hoe kan het ook anders - 20% bijtelling). Over de handgeschakelde zesbak tot slot ook geen klachten.
Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive
Skoda Scala 1.5 TSI Sport Business
Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business
Kia Ceed 1.4 T-GDI ExecutiveLine
Honda Civic 1.0 i-VTEC Premium
Hyundai i30 1.0 T-GDI First Edition
Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 Business
Hyundai IONIQ 1.6 HEV First Edition
Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline
Seat Leon 1.4 TSI FR
2020 - Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition
2015 - Audi RS 3 Sportback 2.5 TFSI quattro S tronic Pro Line plus
2015 - Audi A3 Sportback e-tron 1.4 TFSI S tronic Ambition Pro Line Plus
2014 - Audi A3 Cabriolet 1.8 TFSI S tronic Ambiente Pro Line plus
2014 - Audi A3 Sportback g-tron 1.4 TFSI Ambition Pro Line S
2014 - Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition
2014 - Audi A3 1.6 TDI Ultra e Edition
2013 - Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line +
2012 - Audi A3 2.0 TDI Ambition
2012 - Audi RS 3 Sportback 2.5 TFSI