Audi A3 2.0 TDI Ambition

Arnold van Schepen - 8 december 2012

Lusten en de lasten

Het is prettig om het comfort en rijgedrag van een klasse groter te hebben en tegelijkertijd de wendbaarheid en agiliteit van een compacte auto. We zijn aangenaam verrast als we op tempo via een 180 graden doordraaier invoegen op de snelweg: bodyroll is nagenoeg afwezig, de communicatie via de besturing is domweg top, evenals de grip van de 225 mm brede banden. Het roept de vraag op of de Ford Focus nog wel de fijnste voorwielaandrijver is, en of de 1 Serie nog langer de meest dynamische C-segmenter. De 150 paardenkrachten maken van de A3 bovendien een uiterst vlotte auto, en wanneer je het vermogen regelmatig aanspreekt wordt de 2.0 TDI ook dorstig. Het verbruik schiet dan omhoog naar bijna 6 liter. Het fijne onderstel maakt ook dat je het vermogen regelmatig en veelvuldig kunt oproepen. Elk voordeel...

Toch is het niet allemaal hosanna in de A3, een paar zaken vallen in negatieve zin op. Om te beginnen het B&O-audiosysteem. Het systeem klinkt prima en heeft slechts enkele gekunstelde instellingen (surround), maar zodra de meerprijs tot zijn recht komt (op zeker volume), begint de binnenspiegel mee te trillen op de bassen. Ook de gesproken verkeersberichten laten zich niet annuleren. Zodra de TA inbreekt op de cd of een andere zender, verschijnt de mededeling dat je het bericht kunt annuleren met de aan-uitknop. Dat annuleren duurt slechts een seconde, want onherroepelijk wordt de TA weer hervat. Dankzij de dagrijverlichting en lichtsensor heb je normaalgesproken geen omkijken naar de verlichting, maar in de testweek was het een paar keer flink mistig. Als bestuurder moet je er dan even alert op zijn om de verlichting in te schakelen, het is geen schande dat de lichtsensor daar niet adequaat op kan reageren. Het is wel jammer dat de verklikkerlichtjes voor de mistverlichting niet in het instrumentarium zijn opgenomen, je loopt het risico onnodig lang met mistlicht te rijden.

De elektronische assistenten aan boord van onze A3 zijn op een prettige manier aanwezig. Voor 765 euro wordt uw A3 voorzien van Audi side assist, die verkeersdeelnemers in de dode hoeken scherp in de gaten houdt. Omdat de C-stijl het zicht over de rechter schouder vrijwel geheel wegneemt, verdwijnen fietsers rechts achter de auto volledig uit beeld. Audi side assist pikt ze echter feilloos op en attendeert de bestuurder via vier leds in de spiegelbehuizing. De eerste de beste keer dat je in je nieuwe A3 langs schoolgaande jeugd rijdt bewijst het systeem zijn nut. Het assistentiepakket van bijna 2.300 euro is het overwegen waard. De actieve cruise control werkt aanzienlijk beter dan in de A6 die we vorig jaar testten. Hij raakt niet van de wijs door verkeer op andere rijstroken, is alert op tweewielers en past zijn snelheid op een 'menselijke' manier aan. Als de volgafstand op twee seconden is ingesteld begint het systeem bij het naderen van een langzamere voorganger bij een afstand van vier seconden het gas los te laten en laat de auto uitrollen totdat de gewenste afstand is genaderd. Op dat moment pikt de A3 mooi aan en volgt keurig.

De stuuringreep van de rijbaanassistent die ook onderdeel uitmaakt van het assistentiepakket is in te stellen in een vroege of late correctie. In het eerste geval houdt de rijbaanassistent de A3 strak tussen de witte lijnen. Bij smalle rijstroken voel je de auto dan ook continu corrigeren, de 'late' ingreep is de beste keuze. Wat in negatieve zin opviel was de voorkeur voor de middenbelijning: het systeem houdt meer afstand tot de kantlijn dan tot de middenbelijning. Op tweebaanswegen zonder rijbaanscheiding ben je toch geneigd om het systeem uit te schakelen om de ruimte met tegenliggers zo groot mogelijk te houden.

150 pk
320 Nm
216 km/h
8,6 s
5,9 (4.1) l/100km
106 g/km
E
22%
€ 27.800
€ 48.812
€ 895 / maand
€ 358 - € 383 / kwartaal
  • 2020 - Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition

  • 2015 - Audi RS 3 Sportback 2.5 TFSI quattro S tronic Pro Line plus

  • 2015 - Audi A3 Sportback e-tron 1.4 TFSI S tronic Ambition Pro Line Plus

  • 2014 - Audi A3 Cabriolet 1.8 TFSI S tronic Ambiente Pro Line plus

  • 2014 - Audi A3 Sportback g-tron 1.4 TFSI Ambition Pro Line S

  • 2014 - Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition

  • 2014 - Audi A3 1.6 TDI Ultra e Edition

  • 2013 - Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line +

  • 2012 - Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction

  • 2012 - Audi RS 3 Sportback 2.5 TFSI