Go BRZ, go!
Vanaf het moment dat je neervlijt in de knusse kuipstoelen overtuigt de BRZ al als sportwagen. Je zit laag en kijkt uit op een compact dashboard, automatisch pak je het nagenoeg verticaal staande stuurwieltje vast, terwijl de versnellingspook een magische aantrekkingskracht op je rechterhand uitoefent. Alles staat in dienst van de ware stuurman of -vrouw. Het motorgeluid is na de start behoorlijk gedempt, je hoort dat er een viercilinder boxer aan het werk is, maar meer ook niet. De motor draait trillingsvrij met een stationair toerental van 800 omwentelingen per minuut.
Het koppelingspedaal en de versnellingspook hebben een korte slag en een prettige mechanische weerstand. Zoals gezegd moet bij het wegrijden de koppeling en het gas gedoseerd worden, maar dat went snel. Met 86 x 86 millimeter is de boring/slag verhouding perfect vierkant, afgaand op deze cijfers zou de motor een mooi allround karakter moeten hebben. Maar ja, 200 pk uit een atmosferisch tweeliter blok en je begrijpt dat dit blok moet werken voor de kost. In het lage toerenbereik is de motor soepeler dan verwacht, ook wanneer je niet boven de 3.000 toeren komt is de BRZ lekker vlot. Hier buit hij zijn lage gewicht uit, maar de perceptie wordt ook een beetje vertekend door de zitpositie en de stevige vering en demping. De waarde op de digitale snelheidsmeter is af en toe lager dan je zintuiglijke waarneming je doet geloven.
De pret begint van 4.500 toeren, dan vindt er een omslag plaats in geluid en trekkracht. Het blok begint er stevig aan te trekken en de BRZ krijgt behoorlijk schwung. Hij blijft zonder protest doortrekken tot de begrenzer en ook hoog in toeren klinkt het blok top. Dan merk je wat puur, onversneden rijplezier is: de motor, bak, wegligging en besturing zijn simpelweg top. Op een droog en schoon wegdek kun je de snelheid op de adviesborden verdubbelen zonder met kermende banden door de bocht te rijden. De BRZ ligt op de weg als een postzegel op een briefkaart. Door de 53/47 procent balans en het lage zwaartepunt hoeft de BRZ zich nauwelijks te zetten wanneer je op hoog tempo een bocht instuurt. Ook bij het wisselen van bochtrichting blijft de balans in de auto subliem: de BRZ reageert direct op de stuurcommando's. Dan begrijp je wat er met het cliché "als op rails" bedoeld wordt. Het is wel jammer dat je bij het aanremmen van de bocht geen tussengas kunt geven bij het terugschakelen, daarvoor staat het gaspedaal net teveel naar achter. Automatisch tussengas, zoals de Synchro Rev op de Nissan 370Z zou de handgeschakelde BRZ perfect maken.