Het interieur
Het interieur van de Altea is lekker ruimtelijk opgezet. Je zit ver van het uiterste punt van de voorruit en het dashboard staat schuin in het interieur, niet zo erg als bij de Volkswagen Touran bijvoorbeeld, maar het geeft wel een gevoel van ruimte al heb ik liever een wat meer verticale opzet. Met een lage zitpositie heb je al gauw het gevoel óp het dashboard te moeten kijken in plaats van er tegenaan. De voorstoelen geven lekker veel steun en de rugleuningen zijn lang wat zorgt voor steun in de schouderregio. De verstelbaarheid is goed, al zou de voorkant van de zitting in hoek verstelbaar moeten zijn. Nu staat de zitting te vlak voor een goede steun aan de bovenbenen. Lange bestuurders zullen waarschijnlijk snel met hun rechter knie tegen de middenconsole gaan leunen omdat die behoorlijk ver naar beneden reikt. In het donker is het dashboard sfeervol rood verlicht, bijna gezellig zelfs! De ergonomie is prima op orde, de herkenbare VAG-schakelaars zijn blindelings en licht te bedienen en laten niets aan het toeval over. De automatische airco is een heerlijkheid, nooit meer een constant loeiende ventilator of luchtstroom in je gezicht. Gewoon de gewenste temperatuur instellen en de luchtstroom wordt ongemerkt geregeld. Opbergruimte is in voldoende mate aanwezig in de vorm van de gebruikelijke portiervakken en een bakje voor de versnellingspook en in de middenarmsteun tussen de voorstoelen.
Een fijne zitpositie is snel gevonden met de al eerder gememoreerde goede verstelbaarheid van de voorstoelen. Het stuur is over een grote afstand in hoogte en lengte te verstellen, zodat ieder voor zich kan bepalen of hij liever hoog of laag zit.
Achterin is de beenruimte overvloedig aanwezig en ook over hoofdruimte hoeven passagiers niet te klagen. De achterbank zit lekker stevig en de zitting is iets gekanteld wat een goede steun aan het zitvlak geeft. Het middendeel van de rugleuning kan worden omgeklapt en doet dan dienst als armsteun met bekerhouders.
De bagageruimte is niet zo variabel als van een MPV verwacht mag worden, maar de beschikbare 409 liters zijn voldoende om met vijf personen een weekje op vakantie te gaan en er is zelfs voorzien in een dubbele bodem en verschuifbare achterbank. Om de maximale hoeveelheid ruimte te creëren is de rugleuning van de achterbank in twee delen neerklapbaar waarbij tegelijkertijd de zittingen naar onderen schuiven voor een vlakke laadvloer.
De Altea Reference is dan wel de basisuitvoering, maar te klagen over de uitrusting is er zeker niet. Elektrische ramen vóór, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening en handmatige airco zitten er gewoon op. Met het slechts € 495 kostende Emotion-pakket komen daar nog eens een boordcomputer, cruise control, volautomatisch airco en verschillende uiterlijke verfraaiingen bij. Altijd doen dus, dat pakket.