Mercedes-Benz S 63 AMG Lang

- 12 mei 2012

Eerbetoon

Z'n laatste adem heeft de atmosferische 6,2 liter V8 in de S-Klasse al uitgeblazen, maar bij wijze van eerbetoon prijkt de naam 'S 63 AMG' nog altijd op het voluptueuze achterwerk van Mercedes-Benz' vlaggenschip. De afgeloste aandrijflijn - een bron van akoestisch genot - verliest door onverbiddelijke klimaateisen steeds meer terrein en briest en snuift nog slechts in een handjevol AMG-modellen. Zo zet het angstaanjagende gehuil je nog het kippenvel op de armen, zo vertolkt het de laatste stuiptrekkingen van een motorisch fenomeen dat tot het bittere einde vecht voor z'n bestaan. De drang naar alles wat pretendeert groen, zuinig en duurzaam te zijn is nietsontziend en daardoor zelfs tot het elitaire segment doorgedrongen.

Zo sneuvelde ook de atmosferische V8 in de S 63 AMG. In navolging van andere AMG-modellen nam een kleinere 5.5 met evenzoveel cilinders het stokje over. Maar vergis je niet: gevoed door twee turbo's haalt het nieuwe AMG-blok verwoestender uit dan ooit! De getallen liegen er niet om: 544 allesverslindende pk's en 800 boomontwortelende Newtonmeters krijgen de 275 mm brede achterwielen te verwerken. Met het AMG Performance-pakket hoest het handgebouwde blok zelfs nog eens 27 pk en 100 Nm extra op - genoeg om het twee ton zware gevaarte vanuit stilstand in 4,4 schamele seconden naar de honderd te katapulteren en vervolgens, als het moet, door te denderen tot een huiveringwekkende 300 km/h.

Het prestatiepotentieel van de S 63 AMG laat zich nauwelijks in woorden vangen, maar het grote nieuws is wel dat Mercedes-Benz' limousine een stuk efficiƫnter is geworden. Gaf de S 63 AMG z'n brute kracht voorheen pas vrij in de hogere toerenregionen, de geblazen V8 uit Affalterbach laat z'n spierballen al heel vroeg zien. Gevolg is dat de eenvoudigste van het AMG-stel - er is ook een S 65 AMG met dubbelgeblazen V12 - daardoor niet alleen een respectabele 30% zuiniger, maar ook een minstens zo plezierige 20 mille goedkoper is geworden. Wie minimaal 184.400 euro te besteden heeft, zal er niet wakker van liggen, maar toch: als je op zo'n bedrag meer dan 10% in eigen zak kunt houden, is dat altijd mooi meegenomen.

571 pk
900 Nm
300 km/h
4,4 s
14,7 (10.5) l/100km
244 g/km
G
22%
€ 184.400
€ 248.479
€ 4.555 / maand
€ 329 - € 376 / kwartaal
  • Audi A8L 6.3 W12 quattro

  • Audi S8 4.0 TFSI quattro Pro Line +

  • 2021 - Mercedes-Benz S-klasse 450 4Matic Lang

  • 2014 - Mercedes-Benz S-Klasse S 350 BlueTEC Lang

  • 2009 - Mercedes-Benz S-Klasse S400 Hybrid Lang

  • 2007 - Mercedes-Benz S-Klasse S420 CDI Lang Prestige 7G