Nissan Evalia 1.6 Acenta

Arnold van Schepen - 3 mei 2012

Zetelverdeling

Dankzij de grote deuren en schuifdeuren is de toegang voor geen enkele inzittende een probleem. De tweede zitrij is in twee ongelijke delen (2/3 – 1/3) neerklapbaar, wanneer het smalle deel bij de rechter schuifdeur ingeklapt is, biedt het een doorgang naar de stoelen helemaal achterin. Het omklappen van de zitplaatsen is een fluitje van een cent. Hoofdsteun inschuiven, rugleuning voorover, vergrendeling aan de vloer lostrekken met een touwtje, en voila: de zitplaats klapt voorover. Of, in het geval van de achterste stoelen: opzij. Het is wel zaak om de “poot” van de zitting in te klappen omdat dit anders de instap of het beladen hindert.

In tegenstelling tot andere bedrijfswagens en MPV’s is de vloer in de Evalia / NV 200 van voor tot achter geheel vlak, de vloer onder de pedalen en de bestuurdersstoel bevindt zich dus ook op gelijke hoogte. Om een goede zitpositie op de voorste stoelen te creëren zijn deze op een verhoging geplaatst. Hierdoor zit je zogezegd op de bok, maar je zit mooi hoog en droog en hebt een prima uitzicht op de weg en over de auto. De zitpositie is het andere uiterste van bijvoorbeeld een BMW 3 Serie, maar niet onplezierig. Bij het zoeken naar een prettige zitpositie mis je wel de diepteverstelling van het stuur.

Dankzij de vorm van de ramen in de voorste portieren heb je goed zicht op de wereld om je heen. De kleine zijruitjes voor de spiegels hebben niet alleen een esthetische functie, vanaf de bestuurdersstoel heb je via het rechter ruitje nog zicht op hetgeen zicht direct rechts naast de auto bevindt. De B-stijl is bij de Evalia tamelijk breed, dit komt vooral door de schuine kant in het raam van de schuifdeur. Je zou verwachten dat je een behoorlijk grote dode hoek hebt, maar dankzij de grote spiegels heb je goed zicht langs en naast de auto, de dode hoek is aan de linkerkant vrij klein. Aan de rechterkant is dit een ander verhaal. Hier zit de hoge raamlijn van de achterste ramen de overzichtelijkheid enigszins in de weg, waardoor je lage voertuigen makkelijk uit het oog verliest.

110 pk
153 Nm
165 km/h
100,0 s
7,4 (7.3) l/100km
169 g/km
G
22%
€ 20.920
€ 24.095
€ 442 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Opel Vivaro 2.0D 150 L3H1 Innovation

  • Citroën Jumpy 2.0 BlueHDi 150 S&S Club