Zuinig
Net als in de Jetta houdt het turboblokje zich nu ook groot. Bij lage toerentallen stuwt hij de Beetle al gemakkelijk voort en de schakelindicator stimuleert het doorschakelen dan ook sterk. Dan verwacht je natuurlijk een efficiƫnt verbruik en wat is het fijn om als tester zo nu en dan te kunnen beamen dat de praktijk ook echt zo is. Van de fabrieksopgave van 5,9 liter per 100 kilometer sloegen we niet direct steil achterover, maar het feit dat we hem op een representatief traject zelfs naar de 5,1 konden drukken imponeerde des te meer. Helaas is het rijden dan natuurlijk wel behoorlijk saai en moet je continu je hoofd erbij houden, maar zelfs wanneer je er iets minder op focust is de fabrieksopgave nog realistisch. Een dikke pluim voor het groene karakter dus van deze Volkswagen. Het mooie is dat je met dit kleine blokje niet per se aan rijplezier inboet. De prestaties zijn alleszins geschikt voor het Nederlandse verkeer. Voor wie wat minder geeft om het verbruik en de uitstoot, maar des te meer om rijplezier, heeft Volkswagen nog de 2.0 TSI in de aanbieding. Een auto die op papier dicht bij de New Beetle RSI staat, maar gelukkig niet zo exclusief zal blijven.