Hard rijden voor iedereen
Alle schoonheden van binnen en van buiten zijn natuurlijk maar bijzaken bij een auto als een RS 3. Het gaat erom de 340 paarden los te laten over de vier wielen van de Audi. Deze ruime hoeveelheid pk's worden geleverd door een machtige vijfcilinder geblazen motor met bijna 2,5 liter inhoud. Machtig door het indrukwekkende vermogen en koppel, maar ook door het geluid wat dit blok ten gehore brengt. Met flippers achter het stuur bedien je de zeventraps S-tronic. Een geheel automatische stand is ook inschakelbaar, maar zeker bij een auto als deze wil je zelf de volledige controle hebben over de schakelmomenten. Door het hoge koppel en de vierwielaandrijving spurt de RS 3 vanuit stilstand naar honderd kilometer per uur in een duizelingwekkende 4,6 seconden. Dit is exact hetzelfde tijdsbestek als waarin de Audi R8 4.2 deze sprint voltooid. Wil je bij het accelereren de prachtige vijfcilinderroffel goed horen, dan ben je genoodzaakt de zijruit iets te laten zakken. Voor een sportief model als deze is het motor- en uitlaatgeluid teveel geweerd uit het interieur. Voordeel van deze geluidsisolatie is wel dat je bij lange ritten niet constant een harde motorbrom hoort. Niet alleen in rechte lijn is de grip en acceleratie indrukwekkend, ook in bochten kleeft de auto aan de weg. Hoewel nooit meer dan 50 procent van de krachten naar de achterwielen worden geleid en de auto in de basis grotendeels door de voorwielen wordt aangedreven, komt onderstuur pas om de hoek kijken bij extreem hoge bochtensnelheden. Met wat meer vermogen op de achterwielen zou het rijgedrag wat spannender worden - zoals zijn achterwielaangedreven concurrenten - maar ook minder 'fool proof'. In deze vorm is de auto ook door minder geoefende bestuurders tot op het randje te rijden, zonder dat deze heftig uitbreekt. Helpende hierbij zijn de 18 inch geperforeerde remschijven die de ruim anderhalve ton zware auto desgewenst in no-time stil zetten. Al levert de RS 3 340 pk en is de auto verre van een lichtgewicht, het testverbruik op van 1 liter op elke 7,7 kilometer. Gezien zijn opzwepende karakter is dit netjes te noemen, waarbij opgemerkt moet worden dat de boordcomputer bij constante snelheden op de snelweg - bij 120 kilometer per uur - zelfs een verbruik aangeeft van 1 op 14.
2020 - Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition
2015 - Audi RS 3 Sportback 2.5 TFSI quattro S tronic Pro Line plus
2015 - Audi A3 Sportback e-tron 1.4 TFSI S tronic Ambition Pro Line Plus
2014 - Audi A3 Cabriolet 1.8 TFSI S tronic Ambiente Pro Line plus
2014 - Audi A3 Sportback g-tron 1.4 TFSI Ambition Pro Line S
2014 - Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition
2014 - Audi A3 1.6 TDI Ultra e Edition
2013 - Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line +
2012 - Audi A3 2.0 TDI Ambition
2012 - Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction