Soepel en krachtig blok
Die drie gram winst om tot een uitstoot van 95 gram te komen zit hem in (opnieuw) een aantal technische aanpassingen, zoals een verlaagd onderstel, extra gladde wieldeksels en de aangepaste grille. De viercilinder 1.6 TDCi zelf levert dus 95 pk en een koppel van 205 Nm en is daarmee krachtiger dan de oliestokers van de concurrentie. In de praktijk is het een soepel blok dat lekker oppakt vanuit lage toerentallen. Daardoor kom je prima vooruit in het dagelijks verkeer. Wel laat de diesel zich behoorlijk gelden tijdens het accelereren. Niet alleen na een koude start, maar ook na een tijd rijden klinkt er nog steeds een rauwe dieselgrom. Het testverbruik kwam na een week in barre winterse omstandigheden uit op een keurige waarde van 4.5 liter per honderd kilometer. Het schakelen met de vijfbak gaat soepel en gepaard met korte slagen. We blijven enthousiast over de rijeigenschappen van de Fiesta. Het is nog steeds een van de best sturende auto’s in deze klasse en het onderstel vormt een mooi compromis tussen enerzijds sportiviteit en anderzijds comfort.
2022 - Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid Active Vignale
2018 - Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost 100
2018 - Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost ST-3
2017 - Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium
2013 - Ford Fiesta 1.0 80pk Titanium
2013 - Ford Fiesta ST 1.6 EcoBoost ST-2
2010 - Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic
2009 - Ford Fiesta 1.6 Sport
2008 - Ford Fiesta 1.4 16V Titanium
2006 - Ford Fiesta 1.3i Futura