Logisch vervolg
De Q3 is een logisch vervolg op de Q7 en de Q5. Klinkt als een inkoppertje, maar dat zit 'm in meer dan de naam alleen. Daarvoor gaan we even terug naar 2005, toen het allemaal begon met de Q7. Een lel van een SUV, die met z'n forse omvang en dito verbruik menig politicus gillend gek maakte. Het gevolg kennen we: het ontmoedigingsbeleid - met de slurptaks in de hoofdrol - maakte mastodonten als de Q7 vanaf 2008 zomaar duizenden euro's duurder. De verkopen zakten als een kaartenhuis in elkaar, terwijl de vraag naar kleinere, relatief zuinige SUV's sterk groeide. Ingolstadt antwoordde met de Q5, die in datzelfde jaar op de markt kwam en gelijk goed aansloeg. Aan de onderkant van het SUV-segment - juist daar waar SUV's tot op de dag van vandaag nog altijd pieken - schitterde Audi echter door afwezigheid. De Q3 brengt daar verandering in. Met 4,39 meter lengte mag de Q3 zich met recht compact noemen. Bekende stijlelementen, die we al kennen van veel andere Audi's, geven de nieuwe crossover een herkenbaar Audi-gezicht. De auto heeft vooral duidelijke trekjes van z'n twee grote broers, maar als je de grote bodemvrijheid weg denkt, zou je ook zo geloven dat je met een gewone hatchback à la A3 van doen hebt.