Hyundai i40 CW 1.7 CRDi Business Edition

- 26 oktober 2011

Gevestigde orde

Vanaf deze maand zal ook de sedan in Nederland bij de dealer staan, maar wij deden deze test met de i40 CW die al iets eerder beschikbaar was. Om als kleine auto succesvol te zijn, moet je het vooral van zuinigheid en een aantrekkelijke aanschafprijs hebben, bij grote auto's komt er echter meer kijken en moet je van goeden huize komen om de gevestigde orde te lijf te gaan. Gevestigde orde is de enige juist term om auto's als de Ford Mondeo, Opel Insignia en de Volkswagen Passat te definiëren, want ze zijn immers al jaren heer en meester in de prijsklasse waar Hyundai nu een graantje van mee hoopt te pikken. Als we de auto van dichtbij bekijken, zien we dat er echt werk van gemaakt is om de i40 een geduchte concurrent te laten zijn. De materialen zijn niet meer te vergelijken met die uit de oude grote Hyundai's. Het glimmende, harde kunststof is vervangen door materialen met een hoogwaardige uitstraling. Daarbij is het buitengewoon netjes afgewerkt en moet de kritiek in kleine zaken gezocht worden, zoals een fragiel inlegbakje in de middenarmsteun of de manier waarop nepknoppen je erop wijzen dat een bepaalde optie niet besteld is. De algehele indruk is niet slechts voldoende, maar gewoon heel goed.

116 pk
260 Nm
190 km/h
12,9 s
6,0 (4.3) l/100km
113 g/km
D
22%
€ 24.995
€ 30.995
€ 568 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Citroën C5 Tourer 1.6 e-HDi EGS Ligne Business

  • Toyota Avensis 1.8 VVT-i Wagon Panoramic Business

  • Mazda 6 SportBreak 2.2 CiTD Mid Power

  • Skoda Superb Combi Greenline 1.6 TDI Business Line

  • Renault Laguna Estate 1.5 dCi Série Limitée Exécutive

  • Seat Exeo ST 1.6 Reference

  • Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greenline Ambition Businessline

  • Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.2 JTS Sport

  • 2015 - Hyundai i40 Wagon 1.7 CRDi Blue Business Edition

  • 2012 - Hyundai i40 1.7 CRDI i-Catcher