Lange overbrengingen
Tijdens de terugreis laten we de relatief vlakke Autobahnen links liggen en kiezen wij voor een schitterende toeristische route door de Duitse Taunus en Eifel. In dit middelgebergte moet ik door de lange overbrengingen van de soepel schakelende zesbak vaker terug schakelen dan mij lief is. In Nederland zul je hoogstens bij irritante drempels ervaren dat de tweede versnelling een te optimistische keuze was. De lange overbrengingen verlagen weliswaar het verbruik en verhogen het comfort op de snelweg - de 1.6 TDCi draait slechts 2.000tpm bij 120km/h - maar gooien helaas ook roet in het eten op deze fris geasfalteerde bergwegen.
Ook de ECOnetic stuurt namelijk net zo direct en communicatief als alle andere Mondeo's. Om het volledige potentieel van het uitgebalanceerde onderstel te benutten moet je flink in de bak roeren. Bij een wat sportievere rijstijl kom ik tot de ontdekking dat de Mondeo nauwelijks last heeft van onderstuur. Incidenteel bandengepiep komt vooral op het conto van de vrij smalle 'ballonbanden' die onder ons exemplaar liggen. Deze mogen dan wel het verbruik bevorderen, maar leveren minder grip dan bredere exemplaren. Onze driedaagse reis konden we met een gemiddeld verbruik van 5,5 liter per 100 kilometer afsluiten. Helaas niet zo laag als de beloofde opgave en nagenoeg gelijk aan het testverbruik van de 140pk sterke 2.0 TDCi.
2020 - Ford Mondeo Wagon Hybrid eCVT ST-Line
2016 - Ford Mondeo sedan 2.0 EcoBoost Vignale
2015 - Ford Mondeo 1.5 EcoBoost Titanium
2015 - Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 150pk Titanium
2010 - Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium
2008 - Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium X-Pack
2007 - Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Ghia
2006 - Ford Mondeo Wagon 1.8i-16V Platinum