Peugeot 308 1.6 eHDi Active

Arnold van Schepen - 10 september 2011

Silence is golden

De bekende 1.6 HDi (Ford Focus, Volvo V50) maakt vanaf de eerste start indruk. De laufkultur is buitengewoon, zelfs bij een koude start hoor je in het interieur nauwelijks dat je met een dieselmotor van doen hebt. Uiteraard speelt de goede geluidsisolatie van Peugeot hierin ook mee. Op deellast is domweg niet waar te nemen dat er geen benzinemotor in het vooronder ligt. Pas tegen 2.500 toeren tijdens het optrekken klinkt er iets van een dieselmotor door het in motorgeluid. Qua geluidsproductie in het interieur kan de 308 moeiteloos zijn jongere concurrenten aan, want het blijft erg stil in het passagierscompartiment. Alleen de Michelin Energy Savers zijn op de achtergrond hoorbaar. Om de rust in de auto te illustreren: op een doornatte snelweg in de stromende regen is het geklik van het achterruitenwisser-relais waarneembaar. Bij lagere snelheden valt het geruis van de ventilatie op, dat zegt overigens ook iets over de constructie van het ventilatiesysteem. De climate control houdt in de automatische stand een hogere aanjagersnelheid aan waardoor het gaat ruisen. Het onderstel laat alleen op figuurlijke wijze van zich spreken; het is stil en blinkt uit door de combinatie comfort / sportiviteit. Nu is sportiviteit een groot woord, aangezien de 1.6 e-HDi weinig aspiraties op dat vlak heeft, maar de 308 raakt geenszins in paniek wanneer zijn berijder op bochtige landweggetjes plotseling haast krijgt. Treft de 308 in een bocht oneffenheden over de breedte van de weg, dan is dit in het stuur te merken, maar voor het overige volgt de auto trouw de ingezette koers. Een echte bochtenridder zoals de Focus is de 308 niet, daarvoor is hij wat te zwaar op de hand, letterlijk dan. Het rijklaargewicht van 1.293 kilo is stevig, maar het onderstel weet daar prima raad mee. Nee, de 308 is in het bochtenwerk wat zwaar op de hand vanwege de iets te stevige centrerende werking waardoor de stand van de voorwielen voor de bestuurder ongewis is. In korte, snelle bochten (zoals bij minirotondes) geeft de besturing te weinig informatie over de ingezette koers. Niet alleen de besturing is enigszins zwaar, ook de koppeling had een tikkie lichter gemogen. Maar het moet gezegd, dat viel pas op na de overstap in de volgende testauto. De versnellingsbak wil bij snelle schakelbewegingen iets blijven haken, voor het overige kunnen alleen maar concluderen dat 'ie fijn schakelt en perfect bij de motor past en in hoge mate bijdraagt aan het rijcomfort. Dit komt overigens ook deels op het conto van de bandenafmetingen, de standaard 16 inch velgen hebben de bandenmaat 205/55, relatief hoge wangen dus. De handgeschakelde e-HDi kan af fabriek geleverd worden met 17 inch velgen met banden in de maat 225/45, dit levert enige winst op ten aanzien van de wegligging / stuurgevoel.

112 pk
270 Nm
190 km/h
11,4 s
5,5 (4.2) l/100km
109 g/km
E
22%
€ 27.450
€ 28.610
€ 525 / maand
€ 324 - € 346 / kwartaal
  • Chevrolet Cruze 2.0D LTZ

  • Honda Civic 1.8 i-VTEC Sport

  • Fiat Bravo 1.4 MultiAir Sport

  • Seat Leon 1.4 TSI FR

  • BMW 1 Serie 116i Urban Line

  • Renault Mégane Energy 130 TCe S&S GT-Line

  • Kia cee'd 1.6 CRDi Premium Pack

  • Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction

  • Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 145 MIVEC Intense

  • 2021 - Peugeot 308 SW HYbrid 225 e-EAT8 GT Pack Business

  • 2018 - Peugeot 308 SW 1.2 PureTech EAT8 Allure

  • 2017 - Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi 130 S&S GT Line

  • 2016 - Peugeot 308 GT 2.0 BlueHDi 180

  • 2015 - Peugeot 308 GTi 1.6 e-THP 270

  • 2014 - Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive

  • 2014 - Peugeot 308 1.6 e-HDi Active

  • 2013 - Peugeot 308 1.6 THP 125 Première

  • 2010 - Peugeot 308 GTI

  • 2009 - Peugeot 308 CC 1.6 THP Féline