BMW 6 Serie Cabriolet 650iA High Executive

- 15 juli 2011

Zwaar en toch dynamisch

Al die luxe is allemaal leuk en aardig, maar het heeft samen met de riante carrosserie en de verstevigingen in de koets wel consequenties voor het gewicht dat de auto in de schaal legt. Een machtige, geblazen V8 in de lange neus van BMW's grootste cabriolet zorgt dat er liefst twee ton aan gewicht van z'n plek komt. En hoe! Met 407 pk en 600 Nm wordt de statige BMW richting horizon gelanceerd als ware het een lichtgewicht roadster. In vijf tellen staat de '100' op de teller, maar ook daarna blijft de achtpitter gretig versnellen. Ook inhalen doet de 6 Serie met twee spreekwoordelijke vingers in de neus. Opvallend is vooral hoe smooth de 6 Serie wordt aangedreven. De 8-traps automaat schakelt flitsend snel en onmerkbaar en houdt het toerental laag, wat door de overvloed aan power overigens moeiteloos kan. Diep in de verte is een donkere grom te horen, maar daar blijft het ook bij. Sturen doet de 6 Serie vlezig en direct, zoals we dat van BMW gewend zijn. De Duitse mastodont geeft - ook op hoge snelheid - geen krimp en balanceert mooi tussen comfortabel en dynamisch in. Pas wanneer je op snelheid een korte bocht induikt, verraadt de 6 Serie z'n gewicht. Een druk op de 'Sport'-knop geeft de 6 Serie een merkbaar sportiever karakter: de besturing wordt nog directer, het onderstel nog strakker en de motor klimt hoger in de toeren, met als gevolg dat ook de V8-roffel wat aanzwelt. Hoewel het gewicht ook in deze sportieve modus blijft bovendrijven, is het een bijzondere gewaarwording om te ervaren hoeveel rijplezier deze bijna twee ton wegende auto nog weet te bieden.

407 pk
600 Nm
250 km/h
5,0 s
12,2 (10.7) l/100km
249 g/km
G
22%
€ 102.500
€ 166.049
€ 3.044 / maand
€ 286 - € 327 / kwartaal
  • Jaguar F-Type Convertible 3.0 V6 S

  • 2012 - BMW 6 Serie Gran Coupé 640i High Executive

  • 2011 - BMW 6 Serie Coupé 640i High Executive

  • 2007 - BMW 6 Serie Coupé 635d High Executive