Piaggio MP3 YOURban 300 i.e.

Arnold van Schepen - 1 juli 2011

Overtuigend geheel

Het concept van de MP3 overtuigt: de quadrilaterale voorwielophanging is een tamelijk complexe constructie. Tel daarbij op dat er vele geometrische factoren een rol spelen: twee kantelende balhoofdshoeken, naloop, camber, uitspoor, wieldiameter, en het is duidelijk er ten opzichte van een reguliere telescoopvoorvork veel meer invloeden zijn op het stuur- en rijgedrag.

Piaggio’s ingenieurs hebben de materie goed onder de knie, zowel in rekenkundig als in technisch opzicht. Je rijdt zo weg op de MP3, en het bochtenwerk voelt volkomen natuurlijk, afgezien van het vermogen om op koers te blijven onder normaalgesproken gevaarlijke wegomstandigheden. Ook de praktische uitvoering van de voorwielconstructie overtuigt: het geheel voelt volkomen stabiel en spelingsvrij aan. Als een van de voorwielen over een langsrichel rijdt, of in een tramspoor raakt, dan voel je dat beide wielen in exact dezelfde rijrichting blijven staan. De ophanging wijkt geenszins. Wat wel gewenning vraagt is de vergrendeling van het kantelmechanisme. Bij afremmen tot stilstand bestaat de mogelijkheid om met een tuimelschakelaar de kantelfunctie te vergrendelen. Wanneer je stilstaat bij het verkeerslicht hoef je niet een voetje aan de grond te zetten, de YOURban blijft zelf rechtop staan. Door de vergrendeling te combineren met de handrem kun je de YOURban parkeren zonder de middenbok te gebruiken. De vergrendelfunctie centreert de MP3 echter niet automatisch in een loodrechte positie, het is goed mogelijk om de vergrendeling in te schakelen wanneer de MP3 overhelt. De vergrendeling deactiveert zodra je begint te rijden. Wanneer je echter wegrijdt vanuit een licht hellende stand, zal de MP3 wegrijden in de hellingsrichting, wanneer je hier niet alert op bent, rij je slingerend weg. Of in de zijkant van je buurman bij het verkeerslicht. Maar iedereen met een gezond evenwichtsorgaan kan na een paar stops lezen en schrijven met het systeem. Een klein dingetje dat de omgang met de MP3 wat gemakkelijker kan maken is een verklikker voor de richtingaanwijzer. Deze schakel je uit door de tuimelschakelaar in te drukken, je vergeet dit vrij makkelijk. Helaas is er geen auditieve verklikker die je hieraan herinnert.

23 pk
24 Nm
125 km/h
100,0 s
onb (4) l/100km
95 g/km
B
22%
€ 7.399
€ 7.399
€ 136 / maand
€ 26 - € 30 / kwartaal
  • 2013 - Piaggio MP3 500 Business LT