Gouden combinatie
In een tijd waarin geblazen viercilinders zelfs tot in het topsegment doordringen, houdt Audi voor de A7 vooralsnog vast aan V6'en. De door ons gereden 245 pk sterke 3.0 TDI is standaard gekoppeld aan een 7-traps S tronic, die schakelt zoals we van 'm gewend zijn: adequaat en vloeiend. Doordat het koppel van 500 Nm al bij 1.400 rpm ter beschikking staat, houdt de semi-automaat bij een rustige rijstijl een hoog verzet aan. De doodse stilte aan boord zorgt dan ook dat je nietsvermoedend al snel te hard rijdt. Zo draait de drieliter diesel bij 140 km/h slechts 2.000 tpm. De A7 leent zich overigens niet alleen voor relaxed cruisen; ook voor een vlotte acceleratie draait de TDI z'n hand niet om. In 6,3 tellen schiet de A7 de 100 km/h voorbij en dankzij de grote trekkracht zijn tussensprints eveneens peanuts voor de 1.860 kg wegende Duitser. De combinatie van de 3.0 TDI en de S tronic past dan ook perfect bij het karakter van Audi's subtopper: de A7 is in de basis vooral comfortabel, maar met het standaard Audi drive select kun je daar een fijne scheut dynamiek aan toevoegen. Dankzij de quattro-aandrijving en het optionele sportonderstel gaat de A7 heel neutraal de bocht door en ook de besturing is uiterst precies, maar wel wat gevoelloos. Mede door het platte rubber om de fraaie 19 inch velgen voelt de A7 op korte oneffenheden zelfs behoorlijk stug aan, wat ten koste gaat van de comfortbeleving. De minder sportieve bestuurder zal het sportonderstel dan ook graag verruilen voor een optioneel adaptief onderstel of zelfs helemaal laten vervallen.