Nissan Micra 1.2 Tekna

Harold Rolloos - 8 maart 2011

Stadsrakker

Gezien het compacte formaat van de kleine Japanner ligt het voor de hand dat hij zich vooral in de stad als een vis in het water voelt. Met een draaicirkel van slechts negen meter is hij uiterst wendbaar in drukke straten en is ook het inparkeren een fluitje van een cent. Bij dat laatste wordt de bestuurder geholpen door het parkeerhulpsysteem, dat meet of een parkeerplek voldoende ruimte biedt om de auto kwijt te kunnen. Zowel in de stad als op de snelweg gedraagt de Micra zich comfortabel. Het schakelen door de vijfbak gaat - zoals we van Japanse auto's gewend zijn - erg soepel en met korte slagen; alsof je met een mes door een pakje boter gaat. De besturing is licht, maar voldoende communicatief om goed aan te voelen waar de auto heen gaat. Wel helt de Micra wat over in de bochten, al blijft hij uiteindelijk mooi op koers. Mocht er onverhoopt toch iets misgaan, dan grijpt het standaard ESP - niet alledaags in deze klasse - alsnog in. Verder beschikt iedere Micra over zes airbags. Iets wat tijdens de testweek in negatieve zin opviel was de matige isolatie van de omgevingsgeluiden. De motor daarentegen is wel weer goed geïsoleerd.

80 pk
110 Nm
170 km/h
13,7 s
5,9 (5) l/100km
115 g/km
D
22%
€ 11.200
€ 15.600
€ 286 / maand
€ 73 - € 82 / kwartaal
  • Chevrolet Aveo 1.4 16v LS

  • Mazda 2 1.3hp TS+

  • Suzuki Swift 1.2 Exclusive

  • Dacia Sandero 0.9 TCe 90 Lauréate

  • Peugeot 206+ 1.4 XS

  • Fiat Panda CNG TwinAir Turbo 80 CNG Lounge

  • Fiat Punto TwinAir Easy

  • Hyundai i20 1.4i i-Catcher

  • Mitsubishi Colt 1.3 Cleartec Intro Edition

  • Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir Gold

  • 2019 - Nissan Micra 1.0 Tekna 100 pk

  • 2017 - Nissan Micra IG-T 90 Tekna

  • 2013 - Nissan Micra 1.2 DIG-S Tekna

  • 2011 - Nissan Micra 1.2 DIG-S Acenta

  • 2008 - Nissan Micra 1.4 16v Acenta Pack

  • 2006 - Nissan Micra C+C 1.4 Tekna