Gewoon goed
Om het verbruik een beetje in de hand te houden, is een enigszins behoudende rijstijl een pre. Dat is dan ook precies waar deze kleine Toyota toe uitnodigt. Het rijden voelt allemaal erg veilig en comfortabel aan en is niet bijster spannend. Zolang als ik me kan heugen - en dat is vanaf de eerste generatie Starlet - zitten er in compacte Toyota's 1.3-motorblokjes. Dit keer is er echter ook geen mogelijkheid tot andere smaakjes. Je kan hoogstens kiezen voor de zes versnellingen tellende handbak of de CVT-automaat. We hebben echter wel te maken met een fors sterker geworden blok sinds de vorige editie. Het vermogen van 99 pk is meer dan voldoende voor de rijstijl die de Verso-S past. Je merkt wel dat de trend van compacte turbomotoren Toyota nog niet bereikt heeft, aangezien de motor - meer dan bij die van enkele concurrerende merken - echt op gang moet komen om wat pittiger aan te voelen. Ook het schakelen en sturen gaat vrij vlakjes. Je mist de directheid als je daarvan houdt, maar het is allemaal wel gewoon goed voor elkaar, zonder dat je daar wild van wordt. Het is natuurlijk de vraag of de doelgroep daar om maalt. Het onderstel zorgt ondanks zijn gladstrijkende karakter toch voor een stabiele ligging. Corrigeren komt pas aan de orde in het geval van flinke zijwind, want daar voelt de Japanner zich minder zeker onder.
Fiat Qubo 1.4 8v Dynamic
Citroën C3 Picasso 1.4 VTi Aura
Subaru Trezia 1.3 Luxury
Nissan Note 1.4 Life +
Renault Kangoo Be Bop 1.6 16v Fun
Hyundai ix20 1.4i Blue i-Vision
Kia Venga 1.4 CVVT EcoDynamics X-tra
Nissan Cube 1.6 ZEN
Ford B-Max 1.0 EcoBoost 120pk Titanium
Nissan Note 1.2 DIG-S Acenta
Fiat 500L Twinair Turbo 105 Lounge