Volvo V50 2.0D Momentum

- 5 mei 2006

Het interieur

Volvo heeft een reputatie hoog te houden als het aankomt op stoelen en in de V50 slaagt Volvo hier zeker in. De stoelen zijn stevig - maar niet hard – en comfortabel – maar niet week. In scherpe bochten bieden ze voldoende steun, maar ze bieden ook genoeg comfort, zodat je bips na een lange reis in prima conditie blijft. De grijze kleur van de bekleding is niet erg bijzonder, maar staat mooi bij de rest van het interieur. Ook het stuur is van een goede kwaliteit: niet te dik, niet te dun en zowel in hoogte als in diepte verstelbaar.

De aluminium-kleurige middenconsole is erg strak vormgegeven. Alle drukknoppen zijn samen gebracht in de zogenaamde ‘center stack’ en de vier draaiknoppen zitten aan de buitenkant. Het is snel duidelijk waar welke knop voor dient en de knoppen voelen prettig aan. Het is echter jammer dat sommige knoppen weinig feedback geven, dat wil zeggen: soms weet je niet of je de knop goed hebt ingedrukt, dat kan bij de – met één knop te bedienen – gescheiden klimaatregeling wel eens voor verwarring zorgen. Even kijken welk groen lampje brandt, of het displaytje raadplegen biedt dan uitsluitsel.

Veel eenvoudiger kan het instrumentarium niet: slechts twee grote tellers, met daarin twee kleine teller verwerkt. Je zou het instrumentarium kaal kunnen noemen, maar het is wel uitermate makkelijk afleesbaar en met de matchromen randen zien de tellers er fraai en goed afgewerkt uit.

Voorin de V50 ruim genoeg voor gemiddelde en iets groter dan gemiddelde mensen, de hoofdruimte is prima en ook bij de voeten is er ruimte zat. Achterin is het echter een ander verhaal. Wanneer de voorstoelen niet heel ver naar voren staan, is er zeer weinig beenruimte achterin de V50. De hoofdruimte is evenmin om over naar huis te schrijven, dat is met name te wijten aan de licht aflopende daklijn en de hoge achterbank. Bovendien zit je achterin sowieso wat rechterop, vanwege de krappe beenruimte, waardoor de tegenvallende hoofdruimte nog meer wordt benadrukt. Kortom: de achterbank van de V50 is ongeschikt voor volwassenen, hij biedt alleen plaats aan kleine kinderen.

In de bagageruimte is normaliter 417 liter te verstouwen, maar als de achterbank plat gaat, dan wordt dit uitgebreid tot 1.307 liter. Met deze waarden springt de auto er niet echt uit, ze zijn gebruikelijk voor dit marktsegment. De V50 is dan ook geen echte pakezel, men koopt hem voornamelijk vanwege het uiterlijk, want de S40 kan bijna net zoveel bagage kwijt.

136 pk
340 Nm
210 km/h
9,6 s
onb (5.7) l/100km
153 g/km
G
22%
€ 27.035
€ 37.370
€ 685 / maand
€ 358 - € 383 / kwartaal
  • Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Executive

  • Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.2 JTS Sport

  • Skoda Octavia Scout 2.0 TDI

  • Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Bluemotion Comfortline

  • Citroën C5 Tourer 2.0i Dynamique

  • 2009 - Volvo V50 DRIVe 1.6D Start and Stop Momentum Edition II

  • 2006 - Volvo V50 1.6D Kinetic