BMW X3 xDrive20d High Executive

- 5 februari 2011

Wijzende vingertjes

Bang voor verontwaardigde opmerkingen en wijzende vingertjes van milieubewuste buren hoef je met de nieuwe X3 niet meer te zijn. De uit de kluiten gewassen SAV is als xDrive20d namelijk voorzien van een groen B-label. Dat komt onder meer door een pakket technologische maatregelen, dat onder de inmiddels welbekende naam 'EfficientDynamics' wordt ingezet om verbruik en uitstoot terug te dringen. Met succes, want ook al is het opgegeven verbruik van bijna 1 op 18 een utopie, een verbruik van bijna 1 op 14 is nog altijd een nette prestatie voor een auto van dit formaat. Het wordt nog mooier als je ziet hoe weinig concessies je daarvoor hoeft te doen. De combinatie van de tweeliter diesel en de 8-traps automatische transmissie maakte onlangs al veel indruk in de 520d Touring, en weet ook wel raad met de nieuwe X3. Doordat het koppel van 380 Nm al bij 1.750 rpm volledig ter beschikking staat, wandelt de automaat bij een normale rijstijl vlot en uitermate soepel door zijn versnellingen heen. Trap je het gaspedaal dieper in, dan reageert de transmissie adequaat door direct terug te schakelen. Nul tot honderd doet de X3 xDrive20d in 8,5 seconden, en daarvoor hoeft de 1.700 kg zware BMW zich allerminst te schamen.

184 pk
380 Nm
210 km/h
8,5 s
7,3 (5.6) l/100km
147 g/km
F
22%
€ 51.735
€ 76.066
€ 1.395 / maand
€ 460 - € 495 / kwartaal
  • Volvo XC60 D5 Summum

  • Land Rover Range Rover Evoque 2.0 Si4 Prestige

  • Mercedes-Benz GLK 220 CDI BlueTEC 4MATIC

  • Infiniti EX 30d GT Premium

  • Infiniti EX37 3.7 V6

  • Audi Q5 Hybrid 2.0 TFSI quattro Pro Line

  • Audi Q5 2.0 TFSI Pro Line

  • Land Rover Range Rover Evoque CoupĂ© TD4 Prestige

  • Land Rover Freelander 2 Si4 SE AWD

  • 2019 - BMW X3 xDrive 20d Luxury Line

  • 2013 - BMW X3 sDrive18d High Executive