Saab 9-5 2.0 TiD Vector Exklusiv

Jan Westerhof - 24 november 2010

Binnengeslopen

Dat dit inmiddels ook wel écht nodig was, daar is al genoeg over gezegd en geschreven. Dat was in het GM-tijdperk, inmiddels zitten we in het era van Victor Muller. De te respecteren Nederlander heeft Saab van de ontmanteling gered en de reeds in 2008 ontwikkelde 9-5 nu dan ook geïntroduceerd. Toen ik vorig jaar stiekem bij een klantenevenement ben binnengeslopen, was er een en al onduidelijkheid over wat er met het merk zou gebeuren. Desalniettemin stonden er twee reeds geproduceerde 9-5's voor een sneak preview. Het mankeerde slechts aan voldoende financiële middelen om de auto op de markt te brengen. Die dag stonden echter een aantal dingen als een paal boven water. Iedereen was onder de indruk van zijn bijzondere uiterlijke fraaiheid, maar vooral ook van het schitterende interieur en de ruimte. Een interieur met eenvoud in de juiste zin van het woord: geen lijn teveel, zeer overzichtelijk en met het typische cockpitgevoel van een Saab. De enige manco's waren hier en daar wat onprettig plastic en de iets te krappe hoofdruimte op de achterbank.

160 pk
350 Nm
209 km/h
9,4 s
8,2 (6.8) l/100km
179 g/km
G
22%
€ 44.450
€ 57.200
€ 1.049 / maand
€ 460 - € 495 / kwartaal
  • Mercedes-Benz E-Klasse E200 BlueDIRECT Avantgarde

  • Lancia Thema 3.0 V6 MultiJet II 239pk Platinum

  • Peugeot 607 2.7-24v V6 HDiF Executive

  • Volvo S80 D5 Geartronic Summum

  • 2007 - Saab 9-5 2.0t Business