Ode aan de turbo
Met de komst van de 200 pk sterke 1.6 is het motorengamma van de RCZ voorlopig compleet. Het blok heeft zich al bewezen in MINI Cooper S en ligt ook onder de kap van de onlangs gereden 308 GTI. De motor is heerlijk soepel en trekt vooral boven 3.500 toeren per minuut goed door. Een ander pluspunt van deze 1.6 met turbo is dat je ‘m laag in de toeren kunt rijden. Tachtig in z’n zes rijden is geen enkel probleem. Geef je gas, dan pakt hij heerlijk op en schiet de naald omhoog. Van een turbogat is dus nauwelijks sprake. Laag in de toeren rijden is natuurlijk gunstig voor het verbruik. Het is niet voor niets dat deze RCZ met 1.6 200 pk van de Nederlandse overheid een B-label meekrijgt. Na een testweek kwam ons gemiddelde uit op 1 op 12,2. Keurige waarden dus voor een auto die je toch aanspoort om vaak net even het gaspedaal iets dieper in te trappen. Wanneer je dat trouwens doet galmt er een fraai motorgeluid door de RCZ. Wie denkt dat ook voorbijgangers dit horen komt bedrogen uit. In de versie met 200 pk monteert Peugeot namelijk een soundbox, die ervoor zorgt dat de inzittenden nét dat vleugje extra sportiviteit ervaren, wat in de versie met 156 pk gemist wordt.