Infiniti EX 30d GT Premium

Harold Rolloos - 4 oktober 2010

Strak rijgedrag

Zoals eerder beschreven is de 3.0 liter diesel gekoppeld aan een zeventrapsautomaat. In de regel schakelt hij vlot van verzet, maar op sommige momenten blijft hij te lang in de toeren hangen. Dit is vooral het geval wanneer je binnen de bebouwde kom rond de vijftig kilometer per uur rijdt en de automatische transmissie twijfelt tussen het derde of vierde verzet. Enerzijds is het een prettige gedachte dat je snel kunt accelereren, anderzijds is het storend. Gezien het grote koppel zou hij best naar de hogere versnelling mogen schakelen, waardoor de motor zich rustiger gedraagt en het verbruik natuurlijk wat daalt. Infiniti staat als sportief merk te boek en ook deze EX maakt dit waar, zeker voor een SUV. De Japanner stuurt goed en lekker direct en dankzij de standaard vierwielaandrijving ligt de EX bovendien prettig op de weg. In de bochten helt de koets nauwelijks over en het maakt deze Infiniti tot een uitstekende reisgezel voor lange afstanden. Het onderstel is behoorlijk straf geveerd, maar toch levert dit geen comfortverlies op. Wat rijgedrag betreft scoort Infiniti met deze EX dus een dikke plus.

238 pk
550 Nm
221 km/h
7,9 s
9,5 (8.5) l/100km
224 g/km
G
22%
€ 65.950
€ 77.760
€ 1.426 / maand
€ 528 - € 569 / kwartaal
  • Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4Matic

  • BMW X3 xDrive20d High Executive

  • Volvo XC60 D5 Summum

  • Land Rover Range Rover Evoque 2.0 Si4 Prestige

  • Audi Q5 Hybrid 2.0 TFSI quattro Pro Line

  • Audi Q5 2.0 TFSI Pro Line

  • Land Rover Range Rover Evoque CoupĂ© TD4 Prestige

  • Land Rover Freelander 2 Si4 SE AWD

  • 2009 - Infiniti EX37 3.7 V6