Cockpit
Dat is de SLS AMG in het interieur wel. Nou ja, de benaming interieur is wellicht te veel eer. Meer dan een dashboard, twee stoelen en een afgeplat stuur zul je er immers niet vinden. Instappen doe je trouwens letterlijk. Eerst zwenk je je rechterbeen naar binnen en plof je met je achterwerk op het zachte gedeelte van de stoel neer. Vervolgens, en nu komt het lastige gedeelte, is het zaak om op een elegante manier je linkerbeen over de dorpel te hijsen. Wat meteen opvalt is de extreem lage zitpositie. Slechts 369mm aan leer, aluminium en lucht zit tussen je edele delen en het wegoppervlak. Mensen met claustrofobie doen er goed aan om de deuren geopend te laten. De SLS AMG biedt weliswaar voldoende ruimte aan schouders, benen en hoofd, maar wanneer je met je linkerarm de vleugeldeur in een vloeiende beweging sluit word je direct omsloten door een hoge wand en een lage zwarte hemel. Met gestrekte benen kijk je tegen het in kokers gehulde instrumentarium en afgeplatte stuurwiel aan. Rechts, in de in carbon gehulde middenconsole, zitten de belangrijkste bedieningselementen. Uiteraard voor Command & Co. Veel belangrijker is echter de AMG DRIVE UNIT en de E-SELECT-pookknop van de zeventraps AMG DCT automaat. Verder vallen in het interieur allerlei klassieke details op die een hommage aan de 300SL Gullwing zijn, zoals de ronde luchtroosters en het brede vleugelvormige dashboard. Hier past de stijlvolle rode nappa-lederen bekleding uitstekend bij. Minder passend en stijlvol zijn de herkenbare Mercedes-Benz onderdelen die ik her en der meen te herkennen. Ondanks de prijs van ruim € 250.000 was een greep in het onderdelenmagazijn blijkbaar niet te voorkomen. Geen ramp, maar wel een afbreuk aan de exclusieve beleving.