Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI 4Motion Trendline

Jan Westerhof - 30 juni 2010

Offroad

De vraag is echter of iemand het interesseert dat zijn Amarok zo fraai is afgewerkt. Het gaat vooral om hoeveel er in de Amarok meegenomen kan worden en of hij in het terrein niet blijft steken. Om bij het eerste punt te beginnen: het laadvermogen ligt met tussen de 663 en 1.137 kilo op het niveau van de concurrentie en de laadruimte is met 2.5 m2 relatief groot, waardoor een Europallet dwars geladen kan worden. Het tweede punt konden we ervaren op een speciaal aangelegd offroad-parcours. Uiteraard bouwt VW een traject op waarvan ze zeker weten dat de Amarok het redt, maar ondanks het vooropgezette doorkomen konden we ervaren dat de Amarok tot heel wat in staat is. Hoewel de Amarok ook leverbaar is met louter achterwielaandrijving, zijn de vierwielaangedreven versies voor een pick-up natuurlijk het meest relevant. Er kan gekozen worden voor permanente vierwielaandrijving, die vooral extra actieve veiligheid onroad biedt en er is een terreinwaardig inschakelbaar systeem met tussenbak, waarmee we het terrein in gingen. Door zo'n tussenbak worden de versnellingsbakverhoudingen dusdanig laag, dat de auto enorm veel kracht naar de wielen kan brengen. In combinatie met een elektronisch geregelde 'hill hold' en 'hill descent' kan de Amarok daardoor zelfs de maximale hellingshoek van 45 graden (!) aan. Een dergelijke terreinvaardigheid hebben eigenlijk alle pick-ups, maar bij de Amarok neemt de elektronica veel van de bestuurder over en bij de concurrentie houd je dat vooral zelf nog in de hand.

163 pk
400 Nm
181 km/h
11,1 s
onb (7.9) l/100km
209 g/km
E
22%
€ 34.900
€ 40.858
€ 749 / maand
€ 562 - € 606 / kwartaal
  • 2018 - Volkswagen Amarok 3.0 TDI 4MOTION Highline L2H1