Toyota Land Cruiser 3.0 D4-D SX

Harold Rolloos - 23 juni 2010

Geen asfalttijger

Dat er zoveel ruimte in de Land Cruiser aanwezig is verbaast natuurlijk niemand wanneer je naar deze Japanse mastodont kijkt. In vergelijking met zijn voorganger oogt hij een stuk imposanter en stoerder. Dat zie je vooral aan de koplampen, de grotere grille en dikkere bumpers. Een ander nieuwigheidje zijn de knipperlichten in de opvallend grote buitenspiegels. De forse afmetingen van de Land Cruiser hebben natuurlijk invloed op het weggedrag. Hoewel dit er flink op vooruit is gegaan, mag je van een terreinwagen met ladderchassis geen asfalttijger verwachten. Toyota heeft een weloverwogen keuze gemaakt voor deze constructie om de Land Cruiser als trekauto en in het terrein meer tot zijn recht te laten komen. En dat is geen vreemde gedachte als je je realiseert dat deze auto hoofdzakelijk om die redenen aangeschaft wordt. Onze testauto is voorzien van het Kinetic Dynamic Suspension System (KDSS). Deze elektronisch geregelde, hydraulische wielophanging levert op de weg meer rijcomfort op en zorgt off-road voor maximale grip en een beter stuurgevoel.

Ondanks dat aanwezige systeem helt de auto sterk over in bochten - dit gaat al gauw gepaard met piepende banden - en duikt de koets behoorlijk bij remmen of hard optrekken. Het onderstel is behoorlijk hard geveerd, waardoor oneffenheden goed voelbaar zijn. De besturing is - zeker bij lage snelheid - licht en indirect. Onderhuids is een 3.0 liter viercilinder (!) diesel met 173 pk en een koppel van 410 Nm aanwezig. Ook hier schuilt weer een logica achter: daar is namelijk voor gekozen om het verbruik binnen de perken te houden. Dat is de Japanners zeker gelukt. Na een volle testweek kwamen wij op een gemiddelde van 1 op 10.5 uit, een prima prestatie voor deze 2.165 kilogram wegende mastodont. In het stadsverkeer komt de Land Cruiser goed mee, maar het accelereren gaat niet echt heel snel. Op dat moment merk je dat de motor wat vermogen tekort komt. Eenmaal op snelheid gaat het stukken beter. De diesel is ronduit lawaaiig en bij het roeren van het gaspedaal trilt de motor door de hele auto heen. In deze tijd van stille dieselmotoren zou dat eigenlijk niet meer moeten mogen. Aan deze krachtbron is een vijftraps automaat gekoppeld, die nogal bruusk van verzet schakelt en dat zorgt in bochten soms zelfs voor onbalans.

173 pk
410 Nm
175 km/h
14,5 s
9,5 (8.1) l/100km
214 g/km
G
22%
€ 63.490
€ 83.980
€ 1.540 / maand
€ 596 - € 643 / kwartaal
  • Land Rover Defender 110 Td X-TECH

  • Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D LWB Instyle

  • Land Rover Discovery IV 3.0 SDV6 HSE

  • Hummer H3 Adventure

  • 2018 - Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Executive

  • 2008 - Toyota Land Cruiser V8 4.5 D-4D Executive