Dat fantastische blok
Technici zullen meteen de enorme remschijven met wederom het 'R'-logo opvallen en die immense reminstallatie schiet zijn doel niet voorbij. De Scirocco R remt fantastisch en met veel gevoel af. Dat is ook niets aan overbodige luxe met het snelheidsbereik van de Scirocco R. Hij accelereert in alle versnellingen en op welke snelheid dan ook op topniveau. Meerdere metingen lieten zien dat hij op tussensprints bijvoorbeeld een veel duurdere Audi TTS achter zich laat. Om de soepelheid van het blok te illustreren: zelfs bij 60 in de zesde versnelling gaat hij er nog zonder morren en gedecideerd vandoor. Dan voel je de motor kracht en koppel opbouwen en schiet hij weg als hij net na de 2000 toeren een groot deel van zijn 350 Nm paraat heeft. Als je wilt gaat hij door tot 267 km/h op de teller en het gemak waarmee hij tot 240 doortrekt is indrukwekkend voor een vierpitter. Daarbij snerpt de 2.0 TSI bij gas geven opzwepend en hoor je de turbo fluiten. Even gas los en hij ploft in de uitlaat. Dan realiseer je jezelf weer hoeveel geluid aan de beleving bijdraagt! Van een turbogat merk je maar weinig en daarom is de Scirocco R ook - hoe modern - schakellui en zuinig te rijden. Het geluid dat je bij gassen echter nog zo sfeerverhogend vond kan dan op termijn gaan irriteren en de flinke uitlaten voel je af en toe door de auto heen vibreren. Het blijft natuurlijk de vraag of comfort bij een auto als de Scirocco R belangrijk is, maar het harde onderstel en het motorgeluid perken het cruisen wel in.