Daihatsu Terios 1.5 DVVT Trophy

Harold Rolloos - 3 mei 2010

Terreinneigingen

Motorisch gezien valt er in de Terios weinig te kiezen, er is alleen een 105 pk sterke 1.5 benzinemotor verkrijgbaar. Op papier lijkt dat weinig met een topsnelheid van 150 kilometer per uur en een acceleratie naar honderd in ruim dertien seconden, maar in de praktijk komt de Daihatsu aardig mee in het verkeer. Omdat het vierpittertje bij een snelwegsnelheid van 120 zo'n 3.250 toeren per minuut draait, maakt de krachtbron aardig wat lawaai. Cruise control is af-fabriek niet leverbaar op de Terios. Deze testauto is voorzien van een viertraps automaat. Schakelen naar een volgend verzet gaat vrij soepel, maar tegelijkertijd ook traag.

Ondanks de betere stroomlijn na de facelift is de Terios nog steeds een windvanger. Vooral op hoge snelheden hoor je de wind goed langs de spiegels en voorruit suizen. Dat is van invloed op het verbruik, al valt dat ons alleszins mee. Daihatsu claimt een gemiddelde van 7.5 liter op honderd kilometer. Na een testweek door de stad, provinciale- en snelwegen kwamen wij uit op een keurige 7.7 liter. Wij hebben een Terios met achterwielaandrijving tot onze beschikking. De Terios voldoet geheel aan de verwachtingen die wij ervan hebben en rijdt dus net zo. Als een SUV dus. De auto helt behoorlijk over en gaat onderstuurd de bochten in. De besturing is nogal afstandelijk te noemen. Eigenlijk kun en mag je niets anders verwachten van zo'n model. Door die achterwielaandrijving stijgt de funfactor aanzienlijk wanneer we de zandpaden betreden. Nu komt de ware aard van het beestje naar voren. Hier voelt hij zich namelijk veel beter thuis. Helemaal met vierwielaandrijving, dan komen de rijeigenschappen van deze Daihatsu prima tot hun recht in het terrein.

105 pk
140 Nm
150 km/h
13,0 s
7,7 (7.5) l/100km
175 g/km
G
22%
€ 18.999
€ 29.189
€ 535 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Chevrolet Trax 1.4 Turbo LTZ

  • Nissan Juke 1.6 DIG-T Tekna

  • Opel Mokka 1.6 Cosmo

  • 2006 - Daihatsu Terios 1.5 16V DVVT 4WD Exclusive