Zijn ware aard
De E-Klasse straalt vooral ingetogen klasse uit, ook al is het een indrukwekkende verschijning. Zo rijdt de auto ook: veel comfort, voldoende vermogen en een strakke wegligging. Het gedrag is precies zoals je van de auto verwacht, maar het gewicht heeft de Estate niet mee en dat merk je. Overhellen is nauwelijks aan de orde en de wegligging geeft een vertrouwd gevoel. De besturing doet wat afstandelijk aan maar is daardoor wel typerend voor Mercedes. Het stuurwiel werkt wel direct maar de echte connectie met de voorwielen blijft uit. Echte feedback missen we vooral tijdens wat bochtige weggetjes. Comfort heeft hier de boventoon, maar de afstandelijke installatie had naar onze mening wel wat meer gevoel mogen hebben.
Wie de Avantgarde kiest staat meteen 15 mm dichter bij het asfalt met zijn E-Klasse. De Duitser maakt daarmee niet direct de indruk sportieve aspiraties te hebben. Dat is ook niet de bedoeling, want daarom is juist het nieuwe Direct Control-onderstel ontwikkeld. Deze adaptieve demping is voorzien van automatische hoogteregeling van de achteras en houdt de auto in alle omstandigheden vlak, zelfs met een volle belading. Tijdens het rijden kiest de auto echter voor comfort met de hoofdletter 'C'. Vooral gedurende lange autoritten drijft zijn ware aard naar boven, vooral de bestuurder zal dit waarderen. De E-Klasse deint niet maar filtert nagenoeg alle oneffenheden van het wegdek. De nieuwe viercilinder helpt de 'E' hier wel bij, deze is met 400 Nm nergens bang voor. Dit koppel staat al klaar vanaf 1.400 toeren per minuut en is door de accurate automaat altijd oproepbaar.
Error loading images. One or more images were not found.