Japanse Cult
Dat de Japanse smaak nog wel eens afwijkt van de Europese blijkt onder andere uit de vele hoekige modellen die in Japan enorm populair zijn, zelfs onder jongeren. Deze Cube is daar geen uitzondering op. Het model – dat in Japan al vanaf 1998 op de markt is – is sinds 2008 in zijn huidige vorm in het Verre Oosten te koop, maar het grote verschil met zijn voorgangers is dat hij nu ook op de Amerikaanse en Europese markt wordt aangeboden. Toch is Nissan realistisch en hoeft deze auto geen grote aantallen ‘te doen’. De Note vist namens Nissan immers al in dezelfde vijver.
Ondanks dat de stap van Nissan gewaagd is te noemen, lijken de Hollandse kaaskoppen nog niet klaar voor iets aparts. De reacties van voorbijgangers waren veelal negatief of lacherig. Wellicht een gevalletje ‘wat de boer niet kent...’, maar het verklaren van de opmerkingen maakt ze nog niet positiever. Waar symmetrie één van de kenmerken van een mooi gezicht is, heeft dit autootje naast zijn smaakgevoelige blokkige vorm ook nog eens asymmetrische raampartijen. De compacte Nissan lijkt het dan ook meer van zijn aandoenlijkheid dan van zijn schoonheid te moeten hebben.