Speciaal ontwikkeld
Slechts 3,4 seconden heeft deze Porsche nodig om vanuit stilstand een snelheid van 100 km/u te bereiken. Mede verantwoordelijk voor deze waarde is de speciaal ontwikkelde zescilinder boxermotor met dubbele turbo die in dit Elfje gelepeld is. Met een vermogen van 500 pk en een ongekend koppel van 650 Nm dat al onder de 2.000 toeren per minuut beschikbaar is, hebben we het hier over de op één na sterkste 911 ooit. Enkel de 997 GT2 was sterker, maar de productie daarvan ligt inmiddels alweer stil. Voor het eerst in de geschiedenis is het motorblok uit de Turbo geen doorontwikkeling van een bestaand exemplaar, maar zijn de ingenieurs er speciaal voor terug naar de tekentafel gegaan.
Wanneer de boxermotor tot leven gewekt wordt, klinkt een zwoele, donkere brom van achter, die al enigszins de capaciteiten verraadt. Toch blijkt in de eerste meters dat de we hier niet te maken hebben met een hitsig portret. Zonder enige moeite draaien we de eerste bochtjes door de bebouwde kom binnen de bestaande snelheidsbeperkingen. Ook het sturen op lage snelheid gaat opvallend soepel, waar je bij een automobiele Hercules als deze nog wel eens te maken hebt met wringend rubber van de brede sloffen.