Ford S-MAX 2.0 SCTi Powershift

Jan Westerhof - 10 februari 2010

Precisie-MPV

De dynamische kwaliteiten van de S-MAX worden traditioneel onderstreept door de uitstekende wegligging en directe besturing. Daar is niets aan veranderd en dus is de S-MAX nog steeds de scherpst sturende en rijdende 'full-size-MPV'. Op de Spaanse bergwegen was de 4.77 meter grote auto als een veel kleinere auto zeer precies te rijden en met de Powershift in de sportstand werd er af en toe behoorlijk doorgestampt. Dat daarvoor op het gebied van veercomfort wordt ingeleverd mag geen verrassing zijn. Korte oneffenheden en onregelmatigheden in de weg worden slechts lichtjes weg gefilterd, maar het maakt de S-MAX nog niet tot een oncomfortabele auto. Ford is wat dat aangaat een meester in het balanceren tussen comfort en dynamiek.

De andere aspecten die comfort grotendeels bepalen - de zetels en de ruimte - zijn erg goed. Je zit voorin en op de tweede rij vorstelijk ruim. De derde rij is een stuk minder comfortabel en is vooral matig bereikbaar. Het zitmeubilair ondersteunt je lichaam uitstekend en past in het scherpe karakter van de S-MAX, maar is niet onprettig hard. Ondanks het aangepaste interieur blijft het harde kunststof dat bij sommige interieurdelen wordt toegepast een tegenvaller. Zo is het handschoenenvak van een tranentrekkend soort materiaal gemaakt en geven details zoals raamknopjes van Fords uit vorige generaties ook geen steun aan een eventuele aanspraak om 'premium' te zijn. Dat had Ford achter elkaar mee kunnen pakken tijdens het - geslaagde - opruimen van de andere bedieningspanelen zoals het middenconsole.

203 pk
300 Nm
221 km/h
8,5 s
onb (8.1) l/100km
189 g/km
F
22%
€ 36.000
€ 42.500
€ 779 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • Renault Grand Espace 2.0 dCi 150 Dynamique

  • 2016 - Ford S-Max 2.0 TDCi 180 pk Powershift Titanium

  • 2011 - Ford S-MAX 2.2 TDCI S-Edition Individual

  • 2008 - Ford S-MAX 2.2 TDCi Titanium

  • 2006 - Ford S-MAX 2.0i-16V