Boxermotoren
Aan het motorenpallet verandert niet zo veel. Het aanbod bestaat alleen uit boxermotoren, zowel diesel als benzine. Als er voor benzine gekozen wordt is er keuze uit een 2-liter viercilinder en een 2.5-liter. Vermogens komen redelijk overeen, 150 pk om respectievelijk 167 pk. Hoop is dat er op termijn nog een 2.5-liter turbomotor onder de kap leverbaar wordt. Dieselen kan er alleen met een 2-liter die eveneens 150 pk levert. Een automaat is er op de diesel niet leverbaar, onze 2-liter benzine is wel voorzien van een automaat, de Lineartronic. De roffel van de boxermotor, waar het merk om bekend staat, is in de verte te horen. Jammer dat hier niet meer aandacht aan is besteed, het boxergeluid mag best wat beter hoorbaar zijn.
Standaard is de Legacy voorzien van een handgeschakelde zesbak. De automaat is een continu variabele versnellingsbak, dat betekent dat het motortoerental bij fors optrekken eerst oploopt en in een soort vertraging de auto pas gaat versnellen. Tijdens het rijden voelt dit echter nogal onnatuurlijk aan, je geeft gas en krijgt ook reactie uit de motorruimte echter de acceleratie komt pas later. Een trage respons, maar een zeer fijne automaat als het op comfort aankomt. Het ‘schakelen’ gebeurt ongestoord, daar heb je in de auto absoluut geen erg in.
Al vele jaren geleden koos Subaru ervoor om elk model te voorzien van vierwielaandrijving. Het merk voert deze All Wheel Drive sinds 1972 en mag daar zeker trots op zijn. Trekkracht en stabiliteit zijn de kernwoorden die centraal staan bij dit systeem. Caravantrekkers kunnen dit dan ook beamen en zullen zeer gecharmeerd zijn over de capaciteiten van deze Japanse middenklasser. Door het lage zwaartepunt van de boxermotor ligt de Legacy strak op het wegdek. Een klaverblad nemen met deze Japanner is hiermee dan ook een feest. Verder valt op dat de vering zo comfortabel is dat verkeersdrempels met verbazingwekkende snelheden genomen kunnen worden. Een potje sturen doet de Legacy iets minder graag, de stuurinrichting is nogal gevoelloos en maakt het rijgedrag minder spannend.
BMW 3 Serie Touring 320i Business Line
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Executive
Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC 180 Type S
Skoda Superb Combi 1.8 TSI DSG Elegance
Peugeot 508 SW 2.0 HDiF-140 Allure
Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Ghia
Mercedes-Benz C-Klasse Estate C200 CGI Business Class
Renault Laguna Estate 2.0 16v T 170 Initiale
Fiat Croma 1.9 MultiJet Corporate Premium