Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0 GTL

Michel van Breugel - 27 november 2009

Klein maar fijn

De optische wijzigingen van het exterieur zijn door de facelift niet erg rigoureus. De voorbumper werd onder handen genomen waardoor de lach op zijn gezicht werd vergroot. Nieuwe koplampen en mistlichten maken dit helemaal compleet. Aan de achterzijde verandert er bar weinig, alleen kenners kunnen de iets gewijzigde lichtunits en achterbumper herkennen. In het algemeen lijkt de MX-5 wel een agressiever voorkomen te hebben gekregen, vooral de gewijzigde voorbumper lijkt daar debet aan te zijn. Het huidige ontwerp blijft toch in grote lijnen hetzelfde als de roadster die twintig jaar geleden op de markt kwam, en dat is best een prestatie van de ontwerpers. Het grote geheim van de MX-5 blijft nog altijd zijn lage gewicht. Bij het zien staan van deze Roadster Coupé krijgen wij al direct de kriebels. Zal deze gewichtstoename de MX-5 dusdanig hebben aangetast?

Als we bijvoorbeeld de boeken van een 308CC erbij pakken, zien we schrikbarende cijfers als 1.500kg bij ‘leeggewicht’. Gelukkig wist Mazda het gewicht te beperken door gebruik te maken van lichtmetaal waardoor het dak maar 18kg zwaarder is dan het stoffen exemplaar. In totaal steeg het gewicht met slechts 37kg, mede door de elektromotoren voor de kapconstructie. Een prachtig resultaat dus. Jammer blijft het wel dat de kap mechanisch, met een hendel bij de voorruit, ontgrendeld dient te worden. Nog niet alles gaat elektrisch in de MX-5. In 12 seconden zit je open en klapt het dak in twee delen achter de stoelen. De kap neemt in open situatie dezelfde ruimte in als de softtop. De bagageruimte wordt hierdoor amper aangetast, wat we vaak anders zien. Esthetisch gezien is de Roadster Coupé aan de achterzijde wat opgedirkt met vier centimeter in de hoogte. Om het ontwerp evenwichtig te houden, zijn de spatbordranden wat verder uitgebouwd. Naast de gewijzigde carrosseriedelen van deze facelift zijn er ook zeven nieuwe kleuren beschikbaar.

160 pk
188 Nm
215 km/h
8,3 s
9,5 (7.7) l/100km
183 g/km
G
22%
€ 30.765
€ 41.439
€ 760 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Ford Focus CC 2.0 Titanium

  • Renault Mégane Coupé-Cabriolet TCe 130 Dynamique

  • Peugeot 308 CC 1.6 THP Féline

  • 2024 - Mazda MX-5 1.5L SKYACTIV-G 132 Exclusive-Line

  • 2017 - Mazda MX-5 2.0 GT-M RF

  • 2015 - Mazda MX-5 Roadster 2.0 SkyActiv-G 160 GT-M

  • 2013 - Mazda MX-5 Roadster Coupé 1.8 Hanabi

  • 2007 - Mazda MX-5 1.8 Touring