Oud en vertrouwd
De basis van deze Seat ligt zoals gezegd in Duitsland. De techniek, maar vooral het ontwerp, komt uit dit land. Als de Exeo voor de eerste keer op het toneel verschijnt, is de auto in grote lijnen inderdaad te herkenen als een Audi A4 van de vorige generatie. Vooral aan de zijkant is de genoemde Duitser goed te herkennen, maar ook in dit geval geldt het spreekwoord: "beter goed gestolen dan slecht verzonnen". Om de Exeo toch een eigen gezicht te geven, hebben de Seat-ontwerpers de Exeo een andere neus gegeven om meer in de familie te passen. Het grote logo is daar natuurlijk het beste voorbeeld van. De grille en koplampen zijn geïnspireerd op die van de huidige Ibiza, wat ook het familieverband vergroot. Standaard is elke Exeo voorzien van mistverlichting in de voorbumper. Aan de voorzijde is de ST dan ook identiek aan de sedan.
Aan de zijkant zien we de naar achter doorlopende daklijn met de schuin aflopende achterkant die de lijn van de oude A4 goed verraadt. De achterlichten zijn wel typisch Seat, tenminste die van de laatste generatie Ibiza waar ze eenzelfde design hebben. De units zijn wat kleiner waardoor het oppervlak van de klep nogal domineert. Daar prijkt ook gecentreerd de typeaanduiding, voor het geval u het vergeten was. De Exeo ST is niet bepaald een ruimtewonder, dat weten we nog wel van de A4. Door de grote achterklep en de neerklapbare achterbank is er toch nog een hele ruimte te creëren achterin de ST, en dat is toch het grote pluspunt van deze station. De Exeo ST is standaard voorzien van dakrails voor het vervoeren van minder handzame bagage. Deze Reference uitvoering heeft als extra de 16-inch Dante lichtmetalen velgen meegekregen. Standaard zou de Reference op stalen velgen met wieldoppen staan. De meerprijs van € 695 is dat wat ons betreft wel waard. Echter zijn in elke uitvoering de bumpers en spiegels in de carrosseriekleur meegespoten.