Ford Ranger 2.5 TDCi Limited

- 22 augustus 2009

Regenjas

Ook binnenin is goed te zien dat de Ranger steeds beschaafder is geworden. Het utilitaire interieur van weleer, waarin je zonder schuldgevoel na een stevige onweersbui met modderige laarzen en een druipende regenjas kon plaatsnemen, is verworden tot een redelijk luxe cockpit. Okay, het is nog geen Range Rover, maar het ziet er allemaal goed verzorgd uit. Het dashboard is helaas bekleed met knetterhard plastic, de afwerking en uitstraling ervan is echter dik voor elkaar. De stoelen zitten prima en bieden voldoende steun aan zowel de bips als de rug. Zijdelingse steun is slechts mondjesmaat aanwezig, maar aangezien de Ranger het vooral van rechtdoor rijden moet hebben, is dat geen probleem.

Bovenop de middenconsole zit een leuke gimmick: een digitaal kompas, dat geflankeerd wordt door metertjes die de hellingshoek van de breedte- en lengteas weergeven. Nuttig in de praktijk? Niet echt. Geinig? Best wel. Dat zogenaamde 'off-road informatiecentrum' is onderdeel van de Limited-uitvoering, net als lederen bekleding, stoelverwarming, getinte ramen en parkeersensoren achter. De standaarduitrusting van de Ranger is heel redelijk, maar de optiemogelijkheden zijn beperkt. Zo krijg je standaard handmatige airconditioning met draaiknoppen, een automatische airco behoort echter niet tot de mogelijkheden. Ook cruise control en parkeersensoren aan de voorkant zijn niet te bestellen.

Een troef van de Ranger, of eigenlijk van iedere pick-up truck, is de ruime laadbak. Die meet bij deze 'Super Cab' 1,76 meter in de lengte en 1,46 meter is de breedte. Het laadvermogen bedraagt ruim 1.200kg en dat is niet misselijk, zeker wanneer je bedenkt dat de meeste grote SUV's niet meer dan zo'n 700kg mogen verstouwen. Met het gebruik van de laadbak stuit je wel op een aantal praktische bezwaren. Als je even gaat tanken ligt de lading voor het grijpen en de kans dat je spullen onderweg natregenen is niet gering met het Nederlandse klimaat. Gelukkig biedt Ford een oplossing in de vorm van een hardtop die de laadbak overkapt, dat kost dan wel €2.000 (Double Cab) of €2.400 (Super Cab) extra.

143 pk
330 Nm
158 km/h
12,5 s
8,8 (8.9) l/100km
244 g/km
G
22%
€ 21.400
€ 26.600
€ 488 / maand
€ 494 - € 532 / kwartaal
  • 2019 - Ford Ranger Raptor 2.0 EcoBlue Bi-Turbo