Toyota Urban Cruiser 1.3 VVT-i Dynamic Stop and Start

Pawel Piotrowski - 21 juli 2009

Rijplezier

Voor de Nederlandse markt is de Urban Cruiser slechts met één motor en aandrijving beschikbaar, namelijk als voorwielaangedreven 1.3 VVT-i met 101pk en 132Nm koppel. In andere landen zijn er ook vierwielaangedreven versies en dieselmotoren beschikbaar. Je zou dus kunnen stellen dat wij het met de basisuitvoering moeten doen. Dat is in zeker zin waar, maar de 1.3 motor presteert naar onze maatstaven prima. Dankzij de variabele klepstelling is het een pittige motor die geen echte zwakke plekken kent in zijn toerenbereik. Al vanaf lage toerentallen trekt de kleine viercilinder mooi rechtlijnig op. Slechts de trage gasrespons gooit wat roet in het eten, vooral bij het wegrijden reageert de 1.3 VVT-i te laat op het gegeven commando.

Standaard is deze krachtbron gekoppeld aan een fijne zesversnellingsbak die door zeer korte slagen erg nauwkeurig te bedienen is. Het schakelen gaat figuurlijk als met het mes door de boter en met veel precisie. De rijeigenschappen voldoen verder prima. Vooral de besturing weet te overtuigen met een directe overbrenging en een natuurlijk aanvoelende weerstand. De rijdynamiek heeft niet veel te lijden onder de comfortabele onderstelafstemming, in snel genomen bochten communiceert de auto voldoende met de bestuurder en blijft bovendien lang neutraal. Door de hoge koets helt de Urban Cruiser wel wat over, maar heel vreemd is dat natuurlijk niet.

Een vlotte rijstijl is met de Urban Cruiser bijna geheel vanzelfsprekend. Uiteraard stijgt het verbruik daardoor, maar met 6,2 liter per 100 kilometer wijkt het niet al te veel af van de fabrieksopgave. De Stop & Start functie is een aardigheidje, maar in de praktijk gebruik je het eigenlijk nooit. Daarvoor moet je bij elk verkeerslicht in opperste concentratie en gereedheid blijven, wat op den duur vermoeiend wordt. Voor de echte zuinigheidsfetisjist biedt het wel een mogelijkheid om het gemiddelde verbruik aanzienlijk te doen zakken. Het is eigenlijk gek dat op de duurste Dynamic standaard geen cruise controle zit, dat zou het verbruik nog meer ten goede komen.

101 pk
132 Nm
175 km/h
12,5 s
6,2 (5.5) l/100km
129 g/km
E
22%
€ 17.750
€ 21.520
€ 395 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Volkswagen CrossPolo 1.2 TSI DSG

  • Kia Soul 1.6 CVVT X-ecutive