Toyota Prius 1.8 HSD Dynamic

- 15 juli 2009

Bijzonder gestroomlijnd

Net als de vorige Priussen, ziet de nieuwe er bijzonder gestroomlijnd uit. Dat blijkt hij ook te zijn: met een weerstandscoƫfficient van slechts 0,25 (ter vergelijking: een Porsche 911 'scoort' 0,28) is hij een van de meest gestroomlijnde productieauto's ooit. Toch oogt het nieuwe model minder extreem dan de eerste twee generaties. Zo ziet hij er van voren heel normaal uit, met zijn grote luchthapper doet de neus zelfs een beetje sportief aan. Ook de achterzijde is beter te pruimen dan voorheen. Nu het spoilertje niet in de carrosseriekleur is gespoten, valt deze minder op. De licht oplopende schouderlijn geeft hem iets stoers. Sowieso maakt het zijaanzicht een minder oubollige indruk dan bij het vorige model.

Bij het ontwerpen van de nieuwe Prius was er ook iets meer ruimte voor frivoliteiten. De koplampen hebben een bijzondere vorm en ook de achterlichten zijn strak vormgegeven. Die achterlichten zijn, net als bij de vorige generatie, voorzien van een witte inkleuring. In combinatie met de witte parelmoerlak van onze testauto staat dat prima, maar we kunnen ons voorstellen dat het niet bij iedere lakkleur even mooi is. Standaard staat de Prius op 15 inch lichtmetaal, maar deze Dynamic-uitvoering krijgt 17 inch velgen. Die grotere velgmaat brengt echter een meerverbruik van 0,1 liter per 100km met zich mee. Voor de echte hypermiler die het onderste uit de kan wil halen, is dat misschien iets om rekening mee te houden.

136 pk
142 Nm
180 km/h
10,4 s
4,1 (4) l/100km
92 g/km
A
22%
€ 24.990
€ 31.980
€ 586 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Mazda 6 2.0 S-VT TS

  • 2016 - Toyota Prius 1.8 Hybrid Executive Automaat

  • 2012 - Toyota Prius Plug-in Dynamic Business

  • 2007 - Toyota Prius 1.5 HSD Business