Peugeot 308 CC 1.6 THP Féline

Harold Rolloos - 15 juni 2009

Kekke binnenkant

Dat wij in de meest exclusieve versie van de 308 CC rijden, wordt na het instappen helemaal duidelijk. Doordat de voorruit vrij ver doorloopt en de auto vrij laag is, moeten we bukken om plaats te nemen in de auto. Het optionele bruin/rode leer geeft een chique uitstraling. De zetels zitten heerlijk comfortabel en bieden veel steun. De wangen klemmen echt om je lichaam heen. Het dashboard met de witte wijzerplaten ziet er overzichtelijk uit en het stuur pakt fijn beet. Onze algemene indruk van het interieur is goed, al vinden we de afwerking van het middenconsole minder geslaagd. Dat doet door het glanzende zwarte plastic wel goedkoop aan.

Het aanwezige navigatiesysteem heeft geen touchscreen en ook de kaart oogt wat verouderd. Functioneel is het allemaal wel. Onze testauto is voorzien van het optionele JBL-geluidssysteem, dat een mooie, zuivere klank geeft. De meeste bedieningsknoppen zitten op de juiste plaats, al vinden we de plek van de aux-ingang (om je mp3-speler aan te sluiten) in het dashboardkastje niet zo handig. Hierdoor moet je het vak geopend houden om tijdens het rijden je muziekspeler te bedienen. Peugeot heeft geprobeerd om her en der wat opbergvakken te maken. Die in de portieren zijn eigenlijk te smal en ook de ruimte onder de middenarmsteun houdt niet over. In het middenconsole bevinden verder nog twee smalle vakjes. Verder konden we de kartonnen beker met verse tankstationkoffie nergens kwijt, een houder ontbreekt namelijk.

Zoals in de meeste coupé-cabriolets hebben we ook in deze 308 voorin veel ruimte, maar is die op de achterbank erg beperkt. Twee kleine kinderen kunnen er wel zitten, maar voor volwassenen is het - zeker in coupé-vorm - gewoonweg te krap. De instap naar achteren wordt makkelijk gemaakt door de stoel die elektrisch naar voren schuift. Helaas gaat hij bij het terugklappen van de leuning niet meer terug naar de oude positie en zul je dat dus zelf met het vasthouden van de knop moeten doen. Met de kap omlaag is het zicht rondom vanzelfsprekend goed, maar in coupé-vorm is het een stuk minder. Als je met het dak ingeklapt rijdt blijft er weinig bagageruimte over, die bovendien lastig toegankelijk is. Moet je toch meer spullen meenemen? Dan toch maar als coupé gaan rijden en de achterbank gebruiken om je bagage kwijt te kunnen.

140 pk
240 Nm
205 km/h
11,6 s
9,5 (8.1) l/100km
192 g/km
G
22%
€ 31.900
€ 47.195
€ 865 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Volkswagen Eos 2.0 16v FSI

  • Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0 GTL

  • Ford Focus CC 2.0 Titanium

  • Opel Astra TwinTop 1.8 Cosmo

  • Renault Mégane Coupé-Cabriolet TCe 130 Dynamique

  • 2021 - Peugeot 308 SW HYbrid 225 e-EAT8 GT Pack Business

  • 2018 - Peugeot 308 SW 1.2 PureTech EAT8 Allure

  • 2017 - Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi 130 S&S GT Line

  • 2016 - Peugeot 308 GT 2.0 BlueHDi 180

  • 2015 - Peugeot 308 GTi 1.6 e-THP 270

  • 2014 - Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive

  • 2014 - Peugeot 308 1.6 e-HDi Active

  • 2013 - Peugeot 308 1.6 THP 125 Première

  • 2011 - Peugeot 308 1.6 eHDi Active

  • 2010 - Peugeot 308 GTI