Veilig
Zoals gezegd is de Estate alleen leverbaar met groene motoren, die een A-, B- of C-label hebben. Dat betekent ook dat de motor van onze testauto - de 2.0 dCi met 160pk - niet naar Nederland zal komen, die valt met zijn D-label net buiten de boot. Aan de ene kant is dat jammer, het is namelijk een prettige motor die al bij lage toerentallen veel kracht heeft en daarom uitblinkt bij tussensprintjes in hoge versnellingen. Aan de andere kant biedt de 1.9 dCi met 130pk ook prima prestaties, dus een groot gemis is het niet. Renault verwacht dat het merendeel van de benzinerijders zal kiezen voor de de 1.4 TCe turbomotor met 130pk en het gros van de dieselaars voor de 1.5 dCi met ofwel 90pk, danwel 110pk.
Zoals we van Renault gewend zijn, is de wegligging vooral gericht op veiligheid. De Estate nodigt niet uit tot sportief rijden, al is dat best mogelijk. Zijn grootste kwaliteit is echter dat hij veilig en voorspelbaar rijdt. Ten opzichte van het vorige model stuurt hij directer en preciezer, maar de stuurinrichting voelt nog steeds wat kunstmatig aan. Afgezien van de 90pk diesel, zijn alle motoren gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, die prettig van verzet wisselt, hetzij met wat lange slagen. De 2.0 benzine met 140pk is van met een traploze CVT-versnellingsbak voorzien en de 1.5 dCi met 110pk wordt in de toekomst leverbaar met een zuinige DSG-achtige transmissie, met twee koppelingen dus.
2022 - Renault Megane E-Tech EV60 Iconic
2016 - Renault Mégane Estate 1.6 dCi 130 GT-Line
2016 - Renault Mégane Energy TCe 205 EDC GT
2014 - Renault Mégane Energy 130 TCe S&S GT-Line
2012 - Renault Mégane Estate dCi 110 Bose
2010 - Renault Mégane Coupé-Cabriolet TCe 130 Dynamique
2010 - Renault Mégane RS
2009 - Renault Mégane Coupé 1.9 dCi 130 FAP Dynamique
2009 - Renault Mégane 1.9 dCi 130 Privilège