Burton

Harold Rolloos - 30 mei 2009

Veel fun

Met een druk op de knop starten we het 35 pk sterke motortje. Standaard beschikt deze over 28 pk, maar de krachtbron in onze testauto werd wat gekieteld en kreeg dus zeven pk extra mee. Nou stelt 35 pk in deze tijd nog maar weinig voor, maar Burton kreeg het voor elkaar om het gewicht van de 2CV (iets minder dan zeshonderd kilo) met een vijfde te verminderen, zodat deze auto nog geen vijfhonderd kilo weegt. De prestaties zijn natuurlijk niet uitmuntend, maar door dat geringe aantal kilo’s komt de Burton nog best rap van zijn plaats. In twaalf seconden trekt hij van de nul naar de honderd en de top ligt op 140 kilometer per uur. En door de lage zit heb je snel het gevoel dat je sneller rijdt dan je daadwerkelijk doet. Toch is het niet aan te raden om je lang op de snelweg te begeven. Je zit achter een relatief kleine voorruit, waardoor de wind hier de vrije hand heeft.

Rijden in een Burton is hard werken, maar dat heeft ook weer z’n charmes. Je zit eigenlijk in een Eend van dik twintig jaar oud. Geen stuur- en rembekrachtiging, vier versnellingen waarbij je flink moet duwen en trekken om te schakelen… Wij rijden hoofdzakelijk in moderne auto’s, waardoor we bij het wegrijden wel even moeten wennen. Na een tiental kilometers krijgen we de Burton onder controle en staan we versteld van het hoge fungehalte. Tijdens het intrappen van het gaspedaal klinkt het karakteristieke 2CV-geluid, gevolgd door een heerlijke roffel van de boxermotor. Met de Burton trek je niet alleen veel bekijks, het motorgeluid draagt daar ook nog eens extra aan bij.

Wanneer je over een verkeersdrempel rijdt, valt op hoe comfortabel het onderstel zich gedraagt. Gezien de historie van de auto is dat niet helemaal vreemd, omdat Citroën daar altijd al in heeft uitgeblonken. De auto is vrij laag, waardoor je vrij hard door de bochten kunt gaan zonder dat er sprake is van uitbreken. Door het ontbreken van de stuurbekrachtiging heb je bovendien prima controle het weggedrag. Veilig is onze testauto allerminst. Zo ontbreken de gordels en ook de rolbeugels missen. Maar een Burton is niet gemaakt om hard of scherp mee te rijden, hij is vooral gemaakt om mee te toeren. Niet alleen het open rijden en de heerlijke roffel van de motor zorgen voor een hoop pret, ook de kosten zijn laag. Zo ligt het verbruik van de kleine auto van Nederlandse makelij rond de één op twintig. Verder betaal je geen wegenbelasting – immers, het bouwjaar van de ‘donor-eend’ wordt gehanteerd – en de verzekering kost je ook de kop niet.

35 pk
40 Nm
140 km/h
12,0 s
5,0 (5) l/100km
120 g/km
E
22%
€ 3.995
€ 14.000
€ 257 / maand
€ 26 - € 30 / kwartaal