Uitgesproken ontwerp
Het modellenaanbod van Peugeot omvat zo'n beetje alle type auto's die er op dit moment op de markt zijn. Stationwagons, coupé-cabriolets, een MPV en een SUV. Een crossover ontbrak nog, en met de 3008 vult het Franse merk dat gat dus op. De 308 diende als basis voor deze nieuwkomer in de familie Peus, al is de 3008 langer, groter, breder en tja, apart vormgegeven. Want één ding is zeker, het ontwerp is nogal uitgesproken. Wij worden er in ieder geval niet enthousiast van, al blijven smaken natuurlijk verschillen.
De voorzijde van de 3008 is op zijn zachtst gezegd opvallend, maar we zien er wel de herkenbare trekjes van de andere Peugeot-modellen in terug. Zo zijn ook bij deze auto de koplampen scherp gesneden en doet de grille veel denken aan die van de 308, al oogt het bij deze crossover robuuster. De zwarte beschermplaten doen daar nog een schepje bovenop. Op het midden - en nog voor de motorkap - prijkt de Franse leeuw vol trots. Vanaf de zijkant is goed te zien dat de wagen aardig hoog op zijn poten staat. Verder vallen de grote buitenspiegels op.
Wij rijden de 3008 1.6 HDiF Première. Dit is een introductiemodel met veel extra's, zoals de zeventien inch lichtmetalen velgen, glazen panoramadak, head-up display en cruise control met instelbare snelheidsbegrenzer. De Peugeot in deze uitvoering kost net geen 32 mille, het basismodel mag voor 23.800 euro de showroom verlaten. Niet alleen de voorkant maakt de nodige reacties los, ook de achterzijde brengt nogal wat teweeg. De achterlichtunits zijn opmerkelijk in een soort driehoeksvorm ontworpen. Onder de achterklep zit nog een extra gedeelte dat je kunt openen om de laaddrempel te verlagen. Net als bij de voorkant treffen we aan de achterzijde ook de zwarte beschermplaten om het stoere karakter van deze Peugeot te benadrukken.