Image
Na zowel de V70 als de XC70 gereden te hebben, kunnen we concluderen dat de crosscountry - want daarvoor staat de afkorting 'XC' - wel degelijk een meerwaarde heeft. In de eerste plaats is dat natuurlijk vanwege zijn uiterlijk. Omdat de XC70 hoger op zijn poten staat en er daardoor stoerder uitziet, wordt het vanwege zijn exclusieve karakter een echte 'imagecar'. Daarnaast is de vierwielaandrijving een leuke bijkomstigheid, al moet je daar geen grote wonderen van verwachten. Buiten kijf staat dat beide auto's erg comfortabel zijn, een groot veiligheidsgevoel geven en op lange snelwegritten heerlijk zijn.
Helaas doet de Geartronic afbreuk aan het rijplezier. Deze automatische transmissie is traag en nerveus: verouderd en absoluut niet meer concurrerend. De D5 is echter na al die jaren nog steeds een heerlijke krachtbron, maar wel met een fors verbruik. Het wachten is dus op Volvo's vernieuwde dieselmotor, die sterker én zuiniger moet worden. Hopelijk komt Volvo dan ook met een automaat die wel in 2009 past, want dat mag men in deze klasse voor zoveel geld wel verwachten.
Heb je interesse in deze robuuste en comfortabele stationwagen? Je vindt een ruim aanbod aan Volvo XC70 modellen op Autotrack. De krachtige vijfcilinder dieselmotor gaat gemakkelijk 250.000 km mee, en zelfs 400.000 is niet ongebruikelijk. Het is dan wel van groot belang dat de auto altijd netjes onderhouden is. Check daarom de onderhoudshistorie bij het kopen van je occasion. Wil je een nieuwe XC70? Dan moet je nog heel eventjes geduld hebben. Nadat er bijna 10 jaar geen XC70 is geproduceerd gaat hij binnenkort terugkeren - in een volledig nieuw jasje.
- Erg comfortabel
- Hoog veiligheidsgevoel
- D5 is een heerlijke krachtbron
- Geartronic reageert nerveus
- Ruimte achterin
- Fors verbruik