Afgeslankt
Het zou ons niet verbazen als deze update u is ontgaan. De wijzigingen vonden namelijk vooral op details en onderhuids plaats. Een van de belangrijkste veranderingen is daarbij dat de auto behoorlijk lichter is geworden. Door gebruikmaking van een stijvere staalconstructie wordt er op iedere 159 minimaal 45 kg massa bespaard. Wanneer het namelijk een 159 betreft die op alle vier wielen wordt aangedreven (Q4), scheelt het zelfs dubbel zo veel. Tot slot worden alle 159’s met voorwielaandrijving voorzien van het elektronische Q2-systeem, waarbij eventueel onderstuur minder snel optreed door een optimale verdeling van de aandrijfkrachten over beide voorwielen.
Dat laatste is lastig te vergelijken wanneer er niet direct een ‘gewone 159‘ naast gezet wordt, maar feit is wel dat deze voorwielaandrijver zich makkelijk sportief laat berijden. In een scherp aangestuurde bocht – wat met de prettig directe besturing heerlijk gaat – houdt de Alfa makkelijk zijn lijn. Sowieso is het weggedrag ‘aan de sportieve kant van het zakelijke gemiddelde’. Het onderstel is net wat stugger en de motor produceert een net wat gretiger geluid dan wat je bij de grootste concurrenten zult bemerken. Alfisten zullen het misschien allemaal te matig vinden voor het merk met het sportieve hart, maar het is de Milanese ingenieurs duidelijk dat er voor zakelijke successen nu eenmaal wat water bij de wijn moet. In vergelijking met de grote tegenstrevers zou je toch kunnen zeggen dat het Alfa Romeo is gelukt zijn roots niet uit het oog te verliezen.
Skoda Octavia Scout 2.0 TDI
Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Bluemotion Comfortline
Volvo V50 DRIVe 1.6D Start and Stop Momentum Edition II
Volvo V50 2.0D Momentum
Toyota Avensis Wagon 2.0 CVT Executive Business
Renault Laguna Estate 2.0 Turbo GT
Fiat Croma 1.9 MultiJet Corporate Premium
Subaru Legacy Touring Wagon 2.0D Luxury AWD
Citroën C5 Tourer 2.0i Dynamique
Peugeot 407 SW 2.0 16V HDiF XS Navteq