Renault Laguna Coupé 2.0 dCI 180 GT

Jan Westerhof - 3 februari 2009

Objectief of subjectief

Het is een lastige kwestie om over het uiterlijk van de Renault Laguna Coupé te schrijven. Toen de eerste foto’s van deze auto - die gebaseerd is op de conceptcar ‘Fluence’ - verschenen, vielen de liefhebbers namelijk over elkaar heen om te oreren hoe fraai en stijlvol deze Renault was. De auto was van een bepaalde vloeiende schoonheid, op een wijze die we van Renault niet kenden. De Renaults uit de recentere geschiedenis, die qua design ook opzien baarden, kregen deze aandacht namelijk niet vanwege hun esthetische karakter. Hun haast psychedelische uiterlijk zorgde ervoor dat ze gememoreerd worden, met als mooiste voorbeeld de legendarische Avantime. Anderzijds werd er direct de vergelijking getrokken, met Aston Martin. Dit Britse prestigemerk heeft de laatste jaren een modellengamma geïntroduceerd, dat stuk voor stuk uit uiterlijke schoonheden bestaat en designchef Patrick le Quément lijkt goed op de ontwerptaal van de voormalige Aston Martin-designer Henrik Fisker te hebben gelet.

In deze houding zit nu juist de grootste lacune van de Laguna Coupé. Door de afkijkerij mist hij een eigen identiteit en sfeer: hij leunt teveel op de auto’s waar je onwillekeurig aan moet denken. De voorzijde van de Laguna Coupé heeft de voor Aston Martin zo kenmerkende grote roostergrille - inclusief de rechthoekige chromen indeling - en aan de achterzijde is de gelijkenis bijna helemaal schandalig. De derrière heeft met de rechthoekige achterlichten en de achterschermen die naar een rechthoekige klep met V8 Vantage-achtig klepspoilertje toelopen, weer dat typische, door Fisker geïntroduceerde Aston Martin-vocabulaire en ook wat sfeer van de Jaguar XK kan niet ontkend worden. Ondanks dat de Laguna Coupé als zodanig gezien een hele fraaie auto genoemd moet worden, heeft le Quément een scheve schaats gereden door de auto bijna op een Chinese wijze een copycat te laten zijn. De Laguna Coupé hangt met zijn objectief zeer fraaie, maar subjectief niet-originele uiterlijk op verschillende meningen.

Met de optionele bumperset van de testauto wordt het uiterlijk bovendien nog een keer beschadigd, want deze kent een ordinairiteit á la Opel Manta. Bovendien beschadigt de onderlip zo snel dat je die 2500 euro niet hieraan moet willen uitgeven. Een extroverte bumperkit past trouwens ook helemaal niet bij de ingetogen inborst die Franse coupés hebben en de anti-patserigheid die hun berijders willen doen uitstralen. Het uiterlijk kent nog een laatste makke en dat is onoverzichtelijk naar achteren, dat een inparkeerhulp tot een must maakt.

180 pk
400 Nm
223 km/h
8,5 s
8,1 (6.5) l/100km
172 g/km
G
22%
€ 37.800
€ 51.156
€ 938 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Audi TT 2.0TFSI Pro Line

  • Hyundai Genesis Coupé 3.8 V6

  • Mercedes-Benz C-Klasse Coupé C180 BlueEFFICIENCY

  • BMW 3 Serie Coupé 320i Corporate Lease High Executive

  • Alfa Romeo Brera 1750 TB Ti

  • Mazda RX-8 Renesis

  • Alfa Romeo GT JTDm 16V Q2

  • Nissan 350Z

  • 2011 - Renault Laguna Estate 1.5 dCi Série Limitée Exécutive

  • 2011 - Renault Laguna Estate 2.0 Turbo GT

  • 2008 - Renault Laguna Estate 2.0 16v T 170 Initiale

  • 2006 - Renault Laguna 2.0 16v Tech Road Grand Tour