Creatieve details
In ruim drie jaar tijd zijn de verschillen tussen concept en productiemodel opmerkelijk gering gebleven. Slechts op details wijkt de Soul af van het oorspronkelijke studiemodel, dat reeds medio 2006 van een frisse look voorzien was. Ook nu nog oogt de Soul niet gedateerd of verouderd, wat aantoont dat de designers geslaagd zijn met hun missie. Het gaat te ver om in dit stadium al te spreken van een tijdloos ontwerp, het design onderscheidt zich in ieder geval sterk van de grijze massa waardoor de Soul best uniek mag worden genoemd.
Om dit voor elkaar te krijgen heeft het Amerikaanse ontwerpteam – de Soul is in Californië vormgegeven – gekozen voor een karakteristiek ontwerp dat voornamelijk gekenmerkt wordt door het kubisme. Rechthoekige en vierkante vlakken domineren het aanzicht van de Soul, wat vooral duidelijk wordt in het zij- en achteraanzicht. Zo vormt de vijfde deur bijna een vierkant en wordt deze precies in het midden gedeeld door de achterruit. Recht van opzij wordt zichtbaar dat de daklijn grotendeels parallel aan de schouder- en dorpellijn loopt. Om de Soul echter niet teveel op een bankkluis te laten lijken is het ontwerp hier wat ontkracht met een schuin aflopende raamlijn en een zwart gelakte A-stijl. Dit laatste speelse detail zien we ook terug op bijvoorbeeld de Skoda Fabia of Range Rover Sport.
Aan speelsheid heeft de Soul sowieso geen gebrek. Verschillende details verbreken de hoekige lijnen en geven de auto een leuke aaibare factor mee. Recht van voren valt vooral de voorbumper met het grote zwarte inzetstuk op, dat ook aan de achterzijde terugkomt. In combinatie met de 18 inch velgen van de X-ecutive laat dit de Soul robuust overkomen. Het gekste detail vormen wellicht de dichtgeknepen koplampen met hun zwarte omlijsting, of de stoere zilverkleurige SUV-achtige dakrails op het dak. Vanuit elke hoek is eigenlijk keer op keer een nieuw detail of apart gestileerd vlak te ontdekken.