Peugeot 407 2.0 16V (Bioflex) ST Pack Business 2

Michel van Breugel - 2 januari 2009

Knopjesland

De wijzigingen in het interieur van de 407 zijn nog beperkter dan die van het exterieur. De Fransen leggen nu de nadruk meer op betere comfortuitrusting, gezien ook het feit dat parkeersensoren voortaan standaard aanwezig zijn op nagenoeg alle uitvoeringen. Het interieur is dan ook typisch Peugeot gebleven. De gebruikte materialen zien er netjes en verzorgd uit en stralen een redelijk hoogwaardige kwaliteit uit. De afwerking van dashboard en deurpanelen laat in dit geval iets te wensen over, de naden sluiten niet helemaal feilloos met elkaar aan. Wat direct opvalt bij het betreden van de 407, is de overvloed aan knopjes op de middenconsole. Het kan als minpunt gezien worden, aan de andere kant weet de bediening zich nog redelijk makkelijk te vinden en maakt systemen als iDrive of andere multifunctionele snufjes overbodig. Het ziet er echter wel wat rommelig uit. Alle bedieningselementen zijn verder prima te vinden en men zal dan ook snel zijn weg weten te vinden in de 407. De klokkenwinkel is simpel maar netjes uitgevoerd. De lay-out van de snelheidsmeter is, met ‘oneven tientallen’, op zijn Frans weergegeven, wat voor ons een extra blik op de teller betekent. ‘s Avonds is de manier waarop de Fransen de verlichting hebben gerealiseerd een fraai aanzicht.

Als we in de voorstoel plaatsnemen, blijkt het hier erg ruim te zijn. Ook het gezichtsveld geeft een ruim beeld, mede doordat de voorruit ver naar voren ligt. Achter het stuur krijgen we ook snel de indruk met een enorme auto onderweg te zijn wat ook komt door de genoemde ver naar voren geplaatste voorruit en de lange motorkap waarvan het eind nauwelijks te zien lijkt. De voorstoelen bieden veel comfort, zijn zacht en zeer comfortabel. Echter bieden ze maar matige zijdelingse steun. Lange afstanden rijden lijkt in dit geval geen enkel probleem. De stoelen zijn daarnaast ook elektrisch verstelbaar om een goede zitpositie te vinden. De armsteun tussen de stoelen is verstelbaar en wel zo prettig in zijn gebruik. Werden we voorin toch vrij gelukkig van de ruime zitpositie, achterin is het een stuk minder ruim. De voorstoelen zullen toch echt een stukje naar voren moeten wil een volwassenen achterin plaatsnemen. Ook kampt de achterbank met een wat kortere zitting. Verder geeft de achterbank hetzelfde comfort als de voorstoelen geven. De kofferruimte is niet erg groot. De inhoud meet 407 liter in is daarmee in zijn klasse ook geen uitschieter.

140 pk
200 Nm
213 km/h
9,1 s
9,1 (8.1) l/100km
192 g/km
G
22%
€ 25.350
€ 31.095
€ 570 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Chevrolet Epica 2.5 Executive

  • Dodge Avenger 2.0 SE

  • Honda Accord 2.0i VTEC Elegance

  • Kia Magentis 2.0 CVVT EX

  • Citroën C5 2.0 HDiF Comfort

  • Seat Exeo 2.0 TDI 105kw Sport

  • Skoda Superb 2.0 TDI Ambition

  • 2006 - Peugeot 407 SW 2.0 16V HDiF XS Navteq

  • 2006 - Peugeot 407 1.6-16v HDiF XR Pack

  • 2006 - Peugeot 407 SW 1.8-16V XR Pack

  • 2006 - Peugeot 407 Coupé 2.7 V6 HDiF Féline

  • 2006 - Peugeot 407 Coupé 3.0 V6 24V Féline