Dikke diesel
De Jeep Grand Cherokee S-Limited is alleen te koop met de 3.0 CRD dieselkrachtbron aan boord. Deze zescilinder kennen we ook uit de Chrysler 300C en gaat bij Mercedes-Benz door het leven als de 320 CDI. Statistieken als een koppel van 510 Nm bij 1.600 toeren per minuut en nul tot honderd in negen seconden zeggen genoeg over deze oersterke diesel. Tijd dus om dit te ervaren in deze SUV.
Na het omdraaien van de sleutel verwachten we een diesel die luidruchtig tot leven komt, maar niets is minder waar. De motor houdt zich opvallend koest voor een koude start. Tijdens het rijden blijft de krachtbron behoorlijk stil. Alleen bij het accelereren laat de 3.0 liter even van zich horen, om vervolgens weer op hetzelfde volume het werk te leveren. De trage 5-traps automaat komt de prestaties van de ruim 2.200 kilo zware Amerikaan niet ten goede. Bij het intrappen van het gaspedaal schakelt de bak niet meteen terug. Het verbruik kwam tijdens onze test uit op dertien liter op honderd liter. Vooral in de stad houdt de 3.0 CRD wel van een slok.
Op de weg houdt de Grand Cherokee zich prima. Het onderstel is comfortabel geveerd, daardoor lijken klinkerstraten ineens perfect geasfalteerde wegen. Door zijn afmetingen deint de Amerikaan wel behoorlijk en in bochten helt hij door zijn logge gewicht flink over. Wanneer je iets te hard door een bocht gaat, corrigeert de Jeep zich goed en heb je nimmer het gevoel dat het fout kan gaan. De besturing is aan de lichte kant en reageert niet direct op een actie van een bestuurder.
Net als op de weg voelt de Grand Cherokee zich in het terrein ook prima op zijn gemak. De auto is voorzien van Quadra-Trac II vierwielaandrijving. Er wordt voldoende koppel over de wielen verdeeld, zodat je makkelijk door het terrein ploegt. Als het echt zwaar wordt kun je overschakelen naar de lage gearing voor het ruige werk. Tijdens onze testrit hoeft de Grand Cherokee niet te ploeteren en hoefde de lage gearing niet van stal te worden gehaald. Probleemloos sturen we de Jeep over diepe sporen in de modder door het bos.
Daarnaast is de Amerikaan voorzien van ESP, ABS, Brake Assist System en Trailer Sway Control. In het laatste geval constateren sensoren dat als er van de gewenste richting wordt afgeweken, het systeem ingrijpt om de auto op de juiste koers te houden. Hill Start Assist en Hill Descent Control zorgen ervoor dat er indien nodig automatisch wordt afgeremd, zodat je veilig een helling op of af kunt rijden.
Na het rijden in het terrein is het tijd om de Jeep achteruit in te parkeren. Normaal is dat een fluitje van een cent met de achteruitrijcamera. Echter, door de opspattende modder is deze bedekt met een laag vuiligheid, zodat we werkelijk niets zien op het scherm. Dan maar op de parkeersensoren…