Geroemde rijeigenschappen
Bij de introductie van de Fiesta zijn er vanaf het begin al vijf motorvarianten beschikbaar. De keuzes bestaan uit vier benzinemotoren en tot heden één diesel. Ook voor de Fiesta komt een ECOnetic-versie met een 1.6 liter TDCi-diesel, maar dan is het al 2009. Alle genoemde varianten zijn gekoppeld aan een vijfbak waarbij gezegd moet worden dat de versnellingspook stroef maar niet ongemakkelijk van verzet wisselt. Over het algemeen is het een perfecte bak die mede door zijn plaatsing erg goed uitkomt in de Fiesta. Het gereden testexemplaar zet 96 pk op de weg bij 128 Nm. De 1.4 16V is voldoende voor een top van 175km/u en een sprint van 12,2 tellen naar de 100km/h volgens de fabrikant. In theorie lijkt dit een combinatie wat voldoende gezichten goed kan stemmen. In de praktijk vallen de prestaties behoorlijk tegen. In stadsverkeer is het prima vertoeven met de veertienhonderd, ga je de snelweg op pakt de motor vanaf circa 100km/h erg matig op. In tussensprints is het ook geen snelheidswonder, waarbij het noodzakelijk is om in het juiste verzet te staan. Voor alledaags gebruik voldoet de krachtbron prima, maar verwacht er zeker geen sportieve aspiraties van. Schakelen doet de Fiesta naar hartenlust. Het is en blijft een plezier om van verzet te wisselen. Wat maakt Ford toch fijne versnellingsbakken! Ook de plaatsing van de pook is in de Fiesta prima voor elkaar.
We kunnen verder met wat overblijft: de geroemde rijeigenschappen. Tenminste, van het vorige model. Er kan snel geconcludeerd worden dat deze absoluut nog aanwezig zijn bij deze nieuwe generatie, want wat stuurt de Fiesta buitengewoon verfijnd. Het is en blijft een rijmachine, daar is geen twijfel over mogelijk. De auto is gemakkelijk en ontzettend snel van richting te veranderen waarbij je het onderstel niet van de wijs kunt brengen. Ontzettend strak en precies is een bocht in te zetten. Ook van een wilde slalom zal de Fiesta niet vies zijn. Daarbij is het comfort nog redelijk gewaarborgd, verkeersdrempels zijn nog steeds met een vlotte vaart te nemen. We kunnen wel spreken van een prima balans in demping als stuurgedrag.
Motorgeluid en windgeruis blijven binnen de perken, echter om de Fiesta toch voldoende prestaties te laten leveren dien je hoger de toeren in te kruipen. Hierdoor komt er uiteraard meer geluid het interieur binnen. Het rolgeluid is wel meer aanwezig, maar dat kan ook door de gekozen bandtypen komen, dus laten we dat maar in het midden. Op motorengebied heeft Ford de laatste jaren een achterstand opgebouwd op bijvoorbeeld de krachtige TSI-motoren van het Volkswagenconcern. De ingenieurs hebben wat werk om hun motoren wat meer up-to-date te maken, maar uiteraard zit Ford niet stil.
Wil je het opgegeven gebruiksgemiddelde van 5,7l/100km halen, dan moet je ontzettend je best doen. In onze testperiode kwamen we uit om een gemiddeld verbruik van 7,7l/100km wat geen onaardige waarde is, maar de Fiesta is ook zeker geen zuinigheidswonder.
Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI Comfortline
Honda Jazz 1.4i Elegance
Toyota Yaris 1.3 VVT-i Executive
Skoda Fabia 1.4 16v Sport
Volkswagen Polo 1.4 Comfortline
Peugeot 207 1.6-16V XS Pack
Kia Rio 1.2 CVVT Super Pack
Mazda 2 1.5 Executive
Honda Jazz Hybrid 1.4 Hybrid Elegance
Citroën C3 1.6 VTi Exclusive
Seat Ibiza 1.9 TDI 105pk Sport-Up
2022 - Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid Active Vignale
2018 - Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost 100
2018 - Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost ST-3
2017 - Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium
2013 - Ford Fiesta 1.0 80pk Titanium
2013 - Ford Fiesta ST 1.6 EcoBoost ST-2
2012 - Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium
2010 - Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic
2009 - Ford Fiesta 1.6 Sport
2006 - Ford Fiesta 1.3i Futura